Dochters van de Dordogne - Dinah Jefferies RECENSIE

Recensie: Dochters van de Dordogne - Dinah Jefferies

Frankrijk 1944. De Duitse bezetting is voelbaar. Je volgt drie zussen die leven in het dal van de Dordogne in een oud stenen huisje. Hélène, Élise en Florence gaan allen totaal anders om het de oorlog: Hélène is de oudste en probeert de familie bijeen te houden. Ze werkt als plaatselijke verpleegster. Elise gaat bij het verzet en Florence droomt vooral over de tijd wanneer ze weer vrij zijn. Maar dan gaat alles mis en komt ook nog een lang bewaard familiegeheim aan het licht.

In dit eerste deel - Dochters van de Dordogne - volg je alle drie de zussen vanuit hun eigen perspectief. Dit is bijzonder want zo volg je iedere zus met hun eigen leven en hun gevecht met de dreiging van de oorlog. Je volgt wel alle drie de zussen, maar het is wel duidelijk dat de verhaallijn van Hélène de belangrijkste is, omdat er meer aandacht aan verhaal wordt gegeven. Dit is wat jammer. Ook de emoties van de drie zussen komen niet bij je binnen. Het blijft wat oppervlakkig in de emoties en ook de dreiging van de oorlog en de dramatische gebeurtenissen.

Dinah Jefferies start het verhaal met veel personages en verschillende gebeurtenissen, waardoor je heel goed moet opletten en af en toe kwijt bent waar het nu omgaat. Dochters van de Dordogne raakt je niet gelijk, omdat je echt af en toe een aantal pagina's terug moet bladeren en een stuk opnieuw moet lezen. Je moet een deel van Dochters van de Dordogne doorploeteren, maar na een heftige gebeurtenis, komt er een punt waar op je eindelijk echt in het verhaal zit.

Dinah Jefferies schrijft op een hoog niveau, waardoor het niet erg gemakkelijk te lezen is. Haar schrijfstijl is mooi, maar bevat ook veel details. Het verhaal is geschreven vanuit drie perspectieven, dat samen met de intellectuele zinnen, maakt het wat lastiger te lezen. Wat wel mooi is, is de beeldende beschrijving van alle dorpjes en de omgeving van de oorlog, daardoor krijg je een goed beeld van deze tijd en de dreiging van de oorlog.

Dochters van de Dordogne is een mooi verhaal want het perspectief van drie moedige zussen. Het begin is erg inkomen, vanwege de enorme hoeveelheid gebeurtenissen en personages. Als het verhaal op gang is dan lees je heftige gebeurtenissen en wil je weten hoe dit bijzondere verhaal eindigt.

Dochters van de Dordogne

1  2  3  4  5

Frankrijk, 1944. In het dal van de Dordogne, in een oud stenen huisje aan de rand van een lieflijk dorpje, hopen drie zussen op een spoedig einde van de oorlog. Hélène, de oudste, probeert de familie bijeen te houden, zelfs als de nazi’s dichter- en dichterbij komen. Elise, de rebel, is vastberaden: zij gaat bij het verzet, koste wat kost. Florence, de dromer, fantaseert over een tijd waarin ze weer vrij kunnen zijn. Maar dan gaat alles mis. Ongewild komen de zussen tussen twee vuren te staan. En dan komt ook een lang bewaard familiegeheim aan het licht…