Trots en Vooroordeel - Jane Austen en Lisette Jonkman RECENSIE

Recensie: Trots en Vooroordeel - Jane Austen en Lisette Jonkman

Jane Austen Trots en Vooroordeel herverteld door Lisette Jonkman is het zesde deel in een serie toegankelijk vertaalde wereldklassiekers van uitgeverij Blossom Books.

Trots en Vooroordeel of 'Pride and Pejudice' is het meest gelezen verhaal van deze Britse auteur. Jane Austen (1775-1817) schreef het verhaal al vroeg tussen 1796 en 1797, maar liet het lang liggen. Haar andere romans werden eerder uitgegeven. Tot ze in 1811 weer aan het boek verder werkte en het uiteindelijk in 1813 werd uitgegeven. Al Jane Austens werken werden anoniem uitgebracht, onder auspiciën van uitgever T. Egerton. Het was in die tijd namelijk niet netjes als je als vrouw van gegoede afkomst betaald werd voor 'werk'. Jane Austen zelf noemde Pride and Prejudice haar beste werk en de hoofdpersoon Elizabeth Bennet was voor haar, haar perfecte heldin.

De familie Bennet is simpele landadel en het gezin bewoont het kleine maar gemoedelijke landgoed Longbourn. De heer en mevrouw Bennet hebben echter 5 dochters en geen zoon en in die tijd konden dochters niet erven (of bezit hebben). Het was een mannen maatschappij. Voor mevrouw Bennet is het dus haar missie in het leven om al haar dochters goede huwelijken te laten sluiten. Haar dochters werken echter niet allemaal gewillig mee of sommigen juist iets te gewillig. Bovendien is meneer Bennet een man die het liefst met rust gelaten wordt in zijn werkkamer met een boek en een glas port, om aan al dat gekakel rond hem te ontsnappen. De meisjes hebben dus een nogal vrije opvoeding genoten en nemen het niet zo nauw met de conventies. Hun gedrag gaat soms de grenzen van welvoeglijkheid te buiten. Alleen de oudste dochter Jane en de tweede dochter Elizabeth gedragen zich met waardigheid, al is Jane misschien iets te lief en te meegaand en Elizabeth iets te fel en te trots. Als de rijke mister Bingley met zijn zusters in Netherfield, het grote landhuis in de buurt, komt wonen staan alle moeders uit de omgeving met ongehuwde dochters in de rij om hun dochters te presenteren. De nog rijkere vriend van Bingley, de edelman Fitzwilliam Darcy, vindt dat hij zijn vriend moet behoeden voor een mis-match met een of andere dame van het platteland, die ver onder hun sociale niveau is. Zijn vooroordelen botsen hard met Elizabeths trots!

Trots en Vooroordeel valt onder het genre romantische satire, waar Jane Austen heel goed in was. Het verhaal is over heel de wereld bekend geworden en in diverse talen vertaald en al vele malen opnieuw uitgegeven en herdrukt in allerlei vormen én ook vaak verfilmd. In deze huidige maatschappij wordt lezen echter steeds minder en zeker de oude klassieke verhalen staan niet bovenaan de lijst om gelezen te worden. Blossom Books heeft daarom diverse succesvolle klassiekers laten hervertellen door diverse bekende Nederlandse auteurs, om deze werken toegankelijker te maken voor de jongeren van tegenwoordig. De lange zinnen, ingewikkelde taalconstructies en het ouderwetse taalgebruik zijn aangepast, zonder afbreuk te doen aan de originele inhoud. Deze nieuwste hervertelling van Trots en Vooroordeel is van Lisette Jonkman en het verhaal is wat betreft taalgebruik en opzet zeker gemoderniseerd en aangepast aan de tegenwoordige smaak. Haar modernere eigentijdse opzet is licht en luchtig, maar de essentie van Jane Austens schrijfstijl heeft zij heel goed behouden.

Jane Austen staat erom bekend dat zij altijd met finesse, heel subtiel de geschiedenis zijn beloop laat nemen. Subtiele hints; sprankelende spitse dialogen, met een prachtige onderliggende betekenis. Er wordt nooit direct en bot iets geuit, neen het wordt volgens etiquette fijntjes, maar scherp naar voren gebracht, altijd de conventie en de goede manieren in acht nemend. En natuurlijk een happy ending voor de hoofdpersonen. Zeker omdat men vermoedde dat Jane Austen ooit zelf een trieste liefdesgeschiedenis heeft gehad (ze is altijd ongehuwd gebleven) was het voor Jane Austen een uitgemaakte zaak dat haar heldinnen na de nodige obstakels te hebben overwonnen wel op een goede manier eindigden met hun geliefde.

In al de boeken van Jane Austen vindt de lezer ook min of meer stereotype karakters terug. Al brengt Jane Austen hun negatieve en positieve trekjes wel op subtiele wijze onder de aandacht. De vrouwelijke hoofdpersoon is altijd jong, zoekende naar haar draai in het leven, dochter van een gentleman, meestal met een groot gezin, net als Jane Austen zelf. Maar altijd zal zij voor zichzelf en haar geluk in het leven opkomen en zich niet laten dwingen tot een leven waarin zij niet trouw aan zichzelf kan zijn. De love interest is in het begin meestal bot, maar achteraf toch wel fair. Altijd een man die de heldin uit het verhaal kan respecteren en liefhebben. Er is vaak een ouder stel dat de spil van de gebeurtenissen vormt. Een rijk adellijk persoon, die overal invloed op wil hebben. Een lui ietwat gedegenereerd personage of juist een heel naïef personage en natuurlijk de intriganten, die voor de nodige ruis moeten zorgen.

Na het succes van de serie Bridgerton op Netflix is het voor jongeren en ouderen die een goede historische liefdesroman kunnen waarderen echt een aanrader om Jane Austens Trots en Vooroordeel in de vertaling van Lisette Jonkman te lezen. Bijna een must, want iedereen zou dit verhaal moeten kennen. Persoonlijk heb ik dit boek in Engels en Nederlands in diverse uitgaven gelezen en herlezen en steeds weer ben ik gespannen hoe de liefdesgeschiedenis tussen Elizabeth en mister Darcy zich zal gaan ontwikkelen en dat terwijl ik het verhaal bijna woordelijk ken. Dat zegt wel iets over de kwaliteit van Jane Austen als schrijfster en Lisette Jonkman heeft dat in haar vertaling absoluut behouden. Zonder meer 5 hartjes dus voor deze prachtige in linnen gebonden uitgave, die ook nog eens mooi geïllustreerd is door Sophie Pluim.

Blossom Books-wereldklassiekers 6 - Trots en vooroordeel

1  2  3  4  5

'Pride and Prejudice' is misschien wel de bekendste roman van Jane Austen. Voor de Blossom Books Wereldklassieker-serie vertaalde en bewerkte auteur Lisette Jonkman dit romantische verhaal over Elizabeth Benneth en Mr. Darcy.
    'Trots en vooroordeel' is de zesde Wereldklassieker. Eerder verschenen al 'Romeo en Julia', 'Frankenstein', Dr. Jeckyl en meneer Hyde', 'Dickens' Kerstverhaal' en 'Dantes goddelijke komedie. De hel'.