Betoverend Toscane - Annemartien Berkelaar RECENSIE

Recensie: Betoverend Toscane - Annemartien Berkelaar

Goed gezelschap, lekker ijs en een prachtige omgeving. Zeven Nederlandse vrouwen leren elkaar kennen in Toscane, waar ze een beeldhouwcurses volgen op een schilderachtig landgoed. Ze hebben allemaal een ander doel en verschillen ook wat betreft leeftijd van elkaar. Zo probeert Baukje een pauze te nemen van haar opdringerige ex die haar constant appt over hun zoontje, terwijl Fenna kampt met een legenestsyndroom. De oudste deelneemster, Suzan, heeft recent haar echtgenoot verloren en Anouk wil haar hart volgen.

In deze feelgoodroman van Annemartien Berkelaar ontdekt de lezer met zeven nieuwe vriendinnen het Italiaanse platteland. De cursus wordt georganiseerd door Heidi, die zich ook verantwoordelijk voelt voor de groep dames. Het is niet het eerste jaar dat ze de cursus organiseert, maar dit jaar doen alleen vrouwen mee. Fenna heeft wel haar man mee op vakantie genomen, maar hij doet niet mee aan de cursus. In deze roman staan de vrouwen dus centraal en fungeren de mannen meer als figuranten.

Het verhaal is heel verfrissend geschreven en wordt verteld vanuit een alwetend vertelperspectief, waardoor je de personages goed leert kennen. Het begin is overweldigend: veel informatie wordt bij de lezer neergelegd en het kan even duren voordat de personages uit elkaar te houden zijn. De vrouwen hebben ieder hun eigen bagage, maar helpen elkaar met een nieuwe fase van hun leven, welke dat dan ook mag zijn. Wat zo interessant is aan de manier waarop Annemartien Berkelaar dit boek heeft geschreven, is dat de lezer van ieder personage wat leert.

Toch mist het soms wat diepgang, komen de zinnen af en toe monotoon over en worden de diagnoses van de problemen van de dames wat te snel vastgesteld. Dit laatste komt vaak door Suzan, die al veel levenservaringen heeft om te delen. Zij heeft snel door wat de dames dwars zit en geeft ook goed advies. Annemartien heeft een gemakkelijk schrijfstijl, waardoor veel lezers van haar boeken kunnen genieten. Bij sommige woorden, spreekwoorden en omschrijvingen valt ze wel in herhaling en kan ze na een tijdje beter synoniemen kiezen. Annemartien Berkelaar is ook bekend van boeken als De toekomst tegemoet en Opnieuw beginnen.

Het perfecte boek om op vakantie in de zon te lezen, maar ook als je met warme chocolademelk naast een knisperend haardvuurtje zit, kun je je door dit verhaal even in Toscane begeven. Inhoudelijk kun je ook veel lezen over het warme land met prachtige bezienswaardigheden en lekker ijs. Voor echte feelgood-liefhebbers mag dit boek niet ontbreken, want het vinkt alle eigenschappen van het genre af. Waan je even in een zomers land en ontmoet zeven mooie en indrukwekkende vrouwen.

Betoverend Toscane

1  2  3  4  5

Zeven Nederlandse vrouwen gaan in 'Betoverend Toscane' van Annemartien Berkelaar op beeldhouwcursus op een landgoed in Italië, ieder met een ander doel. Zo is er de 28-jarige Chloë, op zoek naar de liefde van haar leven, terwijl de 35-jarige Baukje juist vlucht voor haar opdringerige ex. Fenna kampt met een legenestsyndroom en Suzan verloor onlangs haar man, waardoor ze haar zin in het leven kwijt is. Tot slot is er Anouk, die niets liever wil dan haar hart volgen, maar nog koudwatervrees heeft. In deze feelgoodroman van Annemartien Berkelaar krijgen lezers er vijf nieuwe vriendinnen bij en wanen ze zich een paar heerlijke uren in Toscane.