500 appjes die ik niet wil lezen - Maren Stoffels RECENSIE

Recensie: 500 appjes die ik niet wil lezen - Maren Stoffels

Maren Stoffels is een Nederlandse schrijver die al een aantal jaren mee gaat in de boekenwereld. Haar eerste boek werd in 2005 uitgegeven. Toen schreef ze voornamelijk over wat meer luchtige thema's die vaak bekend stonden als echte typische meidenboeken. Na verloop van tijd schrijft ze meer en meer over thema's als anorexia, homoseksualiteit en jezelf durven zijn. Haar boeken worden wat rauwer en complexer, maar blijven jongeren van over heel Nederland aanspreken omdat ze zich er zoveel in herkennen.

500 appjes die ik niet wil lezen is weer precies zo'n boek die perfect aansluit bij de generatie jongeren van nu. Het gaat over Esper. Hij wordt op school vreselijk gepest. En dan, op een dag, krijgt het pesten een nieuwe wending. Iedere dag krijgt hij wel 500 appjes die hij absoluut niet wil lezen. Appjes waarin hij wordt gepest, gemanipuleerd en wordt bedreigd. Wat moet je doen als het pesten onzichtbaar is en je geen seconde van de dag meer veilig bent? Als je telefoon verandert in een vijand?

Er zijn natuurlijk al tal van boeken geschreven over pesten. Dit is enorm belangrijk, omdat dit soort verhalen vaak ook heel leerzaam zijn. Tegenwoordig is digitaal pesten iets wat veel voorkomt. 500 appjes die ik niet wil lezen speelt hier goed op in. Het personage Esper is een sterk personage. Net als bij zoveel kinderen en jongeren die worden gepest, wordt ook hij gepest om een onzinnige 'reden' en speelt groepsdruk een grote rol. Maren Stoffels weet heel duidelijk te schrijven wat er gebeurt in het hoofd van een slachtoffer van pesten, hoe eenzaam je je voelt. Waarom je het niet aan je ouders durft en wil vertellen, hoe de weinige vrienden die je al hebt zich ook tegen je keren uit angst voor de pesters.. dit alles weet zij haarfijn te pakken in te verwerken in dit krachtige boek.

500 appjes die ik niet wil lezen is een actueel, leerzaam en toegankelijk boek. Ondanks dat het over een beladen thema gaat, blijft het boek goed te begrijpen voor jongeren en zal het veel jongeren aanspreken. Maren Stoffels heeft een zeer goed boek geschreven, wat een echte aanrader is voor op scholen!

500 appjes die ik niet wil lezen

1  2  3  4  5

Op school wordt Esper vreselijk gepest – maar zo dat de meester het niet merkt. Wanneer Esper aan het einde van de dag thuis komt, gaat het pesten gewoon door. Zijn klas maakt een groepsapp aan om foto’s en berichten over Esper te versturen. Ze laten hem geen seconde met rust – en niemand heeft het in de gaten...
    Wat moet je doen als het pesten onzichtbaar is, en als je telefoon verandert in een vijand vol appjes die je niet wilt lezen?