Elizabeth & Margaret - Andrew Morton RECENSIE

Recensie: Elizabeth & Margaret - Andrew Morton

Hoe gaat het eraan toe achter de gesloten deuren van Buckingham Palace? Het leven van de Britse Royals spreekt tot de verbeelding. Ook de populariteit van Netflix-serie The Crown laat zien dat mensen gefascineerd zijn door het koninklijk leven van de Windsors. Ze proberen een voorbeeldig leven te leiden, maar ook deze familie blijkt menselijk en inmiddels zijn ook al heel wat schandalen naar buiten gekomen, maar de totale waarheid komt zelden boven tafel.

Elizabeth & Margaret van auteur Andrew Morton vertelt het verhaal van de Windsors-zussen Elizabeth en Margaret. Hun jonge leven verandert drastisch wanneer hun vader, koning George VI, plotseling koning wordt door de troonafstand van hun oom Edward. Elizabeth en Margaret zijn nu prinsessen en Elizabeth ook de toekomstig troonopvolgster. Dit brengt druk met zich mee en de zusjes Windsor krijgen een leven in de spotlights.

Eerder schreef Andrew Morton ook andere biografieën, zoals zijn onthullende en wereldschokkende geautoriseerde biografie over prinses Diana. Voor het schrijven van dat boek heeft hij ook gesprekken gevoerd met Diana. Voor de biografie van Elizabeth en Margaret heeft Andrew Morton zich gebaseerd op informatie van personeel, vrienden en bekenden van de koninklijke familie en geschreven stukken. Uit het verhaal blijkt dat hij mensen dichtbij Elizabeth en Margaret gesproken heeft.

Auteur Andrew Morton heeft voor het schrijven van deze biografie ontzettend veel bronnen geraadpleegd en brieven en andere stukken gelezen om de twee prinsessen goed te leren kennen. Dit blijkt uit de ontzettend lange bronnenlijst achterin het boek. Tijdens het lezen merk je dat de auteur zijn huiswerk goed heeft gedaan. Toch blijft een deel van zijn tekst een interpretatie van het leven van de prinsessen en een eigen invulling. De auteur benadrukt de verschillende karakters van de zussen, Elizabeth: betrouwbaar en stabiel, terwijl haar zus Margaret meer leven in de brouwerij brengt, maar van wie het humeur alle kanten op kan vliegen. Margaret haalt bijzondere capriolen uit en worstelt met haar positie in het koninklijk systeem. Elizabeth is meer plichtsgetrouw, denkt aan het belang van het Verenigd Koninkrijk en het instandhouden van de monarchie. Ondanks de verschillen hebben Elizabeth en Margaret een zeer hechte band.

De feiten uit het leven van Elizabeth en Margaret zijn verweven tot een boeiend verhaal dat prettig leest. Andrew Morton heeft een toegankelijke schrijfstijl en neemt je mee in het leven van de Windsor-zussen. Het boek start bij de geboorte van de meisjes en loopt door tot het overlijden van Margaret. Door het lezen van dit boek leer je deze koninklijke zussen beter kennen. Voor kijkers van The Crown komen veel herkenbare gebeurtenissen uit het leven van de Britse Royals voorbij, hoewel dit boek zich meer richt op het leven van Margaret en in The Crown koningin Elizabeth centraal staat. Margaret speelt tot haar teleurstelling de tweede viool en is door haar geboorte de jongere zus, minder belangrijk, omdat zij geen koningin wordt. Ze probeert haar zus te ondersteunen, maar werkt zich ook regelmatig in de nesten door haar uitbundige levensstijl. Daarnaast heeft zij weinig geluk in de liefde.

Elizabeth & Margaret is een boeiend boek over het leven van de Windsor-zussen. Feiten zijn verweven tot een verhaal. Het geeft een inkijkje in het koninklijk leven en laat de worsteling zien in het leven van Elizabeth en Margaret die volop in de belangstelling staan en zichzelf vaak aan de kant moeten schuiven voor het belang van het Verenigd Koninkrijk en het in stand houden van de monarchie.

Elizabeth & Margaret

1  2  3  4  5

Elizabeth & Margaret van biograaf Andrew Morton is het verhaal van twee koninklijke zussen die ondanks alles tot elkaar veroordeeld waren. Voor de fans van Netflix’ The Crown en De hofdame.

Elizabeth & Margaret van Andrew Morton, auteur van Diana, haar eigen verhaal, is het verhaal van de onafscheidelijke zusjes Windsor. De onverwachte troonsafstand van hun oom Edward VIII veranderde de dynamiek tussen hen echter drastisch. Vanaf dat moment zou Margaret voor haar zus moeten buigen en altijd moeten toegeven aan haar wensen. Elizabeth zou de capriolen van haar jongere zus altijd geamuseerd gadeslaan, maar Margarets worsteling om haar plek binnen het koninklijke systeem te vinden – en de offers die van haar gevraagd werden – waren vaak een bron van onderlinge spanningen.

In deze biografie wordt hun relatie door de jaren heen beschreven, van hun idyllische jeugdjaren tot de verschillende levenspaden die ze na Elizabeths kroning tot Elizabeth II bewandelen. Morton biedt een unieke kijk op deze zo verschillende zussen en de impact die ze gehad hebben op het koninkrijk en de koninklijke familie, en hoe deze is veranderd gedurende de twintigste eeuw.

Elizabeth & Margaret van Andrew Morton is hét boek voor de fans van Netflix’ The Crown en De hofdame.