Karola's Kitchen, het Kookboek - Karolien Olaerts RECENSIE

Recensie: Karola's Kitchen, het Kookboek - Karolien Olaerts

De Vlaamse voedingswetenschapper Karolien Olaerts schreef eerder al twee boeken. Boeken over gewoon gezond eten met veel groenten en fruit en met een wetenschappelijke onderbouwing. In Karola's Kitchen, het kookboek bestaat het overgrote deel van het boek uit recepten gebaseerd op de gezonde levenswijze van Karolien Olaerts. Uiteraard wel met een inleiding over wat de schrijfster gewoon gezond vindt.

Karola's Kitchen, het kookboek is geen vegetarisch boek en zeker niet veganistisch. Hoewel er geen recepten met vlees in staan zien we een enkele keer zalm of garnalen langs komen. Ook staan eieren en yoghurt in de voorraadkast van Karolien Olaerts. Ik ben er blij mee. Groenten en fruit hebben wel altijd de hoofdrol, aangevuld met onder meer noten, zaden en peulvruchten. Ons lichaam heeft nu eenmaal koolhydraten, eiwitten, vetten en vitamines en mineralen nodig, aldus Karolien Olaerts.

Karola's Kitchen, het kookboek, de naam zegt het al, bevat voornamelijk recepten. Handig is het lekker ruime overzicht van de maanden met daarbij de in dat jaargetijde aanwezige groenten en fruit. Uiteraard is er ook een overzicht van houdbare producten die je het beste in je voorraadkastje kan hebben. Een beetje kookliefhebber zal deze grotendeels al hebben staan.
Bijzonder vond ik de opmerking van Karolien Olaerts dat de porties waarschijnlijk behoorlijk groot zijn. Dat klopte, want van de porties die in het boek voor twee personen staan konden wij gemakkelijk met drie personen eten. Bedoeling van de schrijfster is dan ook dat je met een verzadigd gevoel van tafel gaat.

De indeling van de recepten is vrij traditioneel: ontbijt, lunch, snacks, apero, diner, feest en dessert. Fijn is dat het geen heel ingewikkelde recepten zijn. De bij de recepten geplaatste foto's geven een eerlijk beeld van het gerecht, dus geen ingewikkelde opmaak.

Zelf maakte ik uit het boek de 'Regenboogwok met pindasaus', die zijn naam uiteraard dankt aan de vele kleuren groenten die in het recept zitten: paprika, mais, broccoli, ui en nog veel meer. Kortom een enorm smakelijke groentebom met volkorenrijst en een eenvoudige maar heerlijke zelfgemaakte pindasaus. Omdat ik vergeten was een foto te maken heb ik het zelfs al twee keer gemaakt en zeker niet met tegenzin!

Het tweede recept dat ik maakte uit Karola's Kitchen, het kookboek was eigenlijk een bijgerecht, 'Krieltjessalade'. Wij aten er daarom een biefstukje bij, dat mag vast wel van Karolien. Wat er ook van zij, de salade met krielaardappeltjes uit de oven met rozemarijn en knoflook en afgemaakt met lenteuitjes, bladpeterselie en veldsla was een perfect bijgerecht voor vele maaltijden. Het is een recept uit het hoofdstuk 'Feest', maar het past ook prima bij de dagelijkse maaltijd.

Wil je gezond eten met veel groenten en zo nu en dan wat vis (of vlees als je wilt) dan is Karola's Kitchen, het kookboek een tof boek met heerlijke recepten. Karolien Olaerts weet duidelijk waar ze het over heeft!

Karola's Kitchen: het kookboek

1  2  3  4  5

Een evenwichtige en gevarieerde maaltijd die makkelijk te bereiden is en ook lekker is? Karolien Olaerts bewijst dat het kan. Verse, voedzame en plantaardige ingrediënten vormen de basis van al haar gerechten, zonder in te boeten aan smaak en voldoening. Van kruidige appelpancakes tot geroosterde pompoen met feta. Van een auberginestoofpotje met orzo tot banaansoufflé. Ze geeft ook tips om zo weinig mogelijk voedsel te verspillen en vertelt hoe je seizoensgebonden producten kunt vervangen of een vegan versie kunt maken. Welkom in Karoliens eerlijke én heerlijke keuken: Karola's Kitchen.

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn