De hond die durfde te dromen - Sun-Mi Hwang RECENSIE

Recensie: De hond die durfde te dromen - Sun-Mi Hwang

In De hond die durfde te dromen word je meegenomen in het leven van Kroezel. Kroezel is een pup uit het laatste nest van de hond van Opa Tetter. Vanuit het oogpunt van Kroezel ervaar je hoe mooi de band tussen mens en dier kan zijn. Daarnaast leer je dat, de verschillen die er zijn tussen mens en dier, misschien kleiner zijn dan je denkt. Ook Kroezel ervaart liefde, verdriet, vertrouwen en angst.

Kroezel is eigenlijk al meteen een buitenbeentje in het nest van haar moeder. Ze ziet er anders uit, ze heeft een temperamentvol karakter en vindt daardoor geen aansluiting bij haar broertjes en zusjes. Al snel blijkt dat Kroezel de volgende hond van Opa Tetter wordt. Kroezel slijt haar dagen in de tuin van Opa Tetter waar hij allerlei kolen en groenten verbouwd. Kroezel wil echter meer uit het leven halen. Ze sluipt vaak onder de poort van de tuin door, op zoek naar avontuur, geluk en haar familie.

Dit zorgt ervoor dat Opa Tetter haar maar een eigenwijze, lastige hond vindt. Toch blijkt uit iedere ontmoeting tussen de twee dat er een prachtige, liefdevolle band is. Kroezel is een onvoorwaardelijke trouwe hond. Een hond die je het liefst meteen zelf in huis zou halen. Opa Tetter lijkt een norse man, maar uit zijn handelen blijkt dat hij toch veel geeft om Kroezel en haar in vertrouwen neemt wanneer dit moet.

De hond die durfde te dromen is een verhaal waarbij je in het begin even moet doorzetten. Je inleven in een hond, de basale gevoelens die ze hebben, dat ze niets begrijpen van de wereld, je moet er even doorheen. Na enkele hoofdstukken investeert Sun-Mi Hwang meer in Kroezel en wordt dit karakter uitvergroot. Ze begrijpt steeds meer van de wereld en je krijgt begrip voor haar gevoelens. Je leeft met haar mee en je gunt haar het geluk waar ze zo hard naar op zoek is.

Een levensverhaal waar je snel doorheen zweeft. Langs moeilijke, grappige en soms zware thema's. De sarcastische kat van de buren zorgt ervoor dat je niet lang in de zware thema's blijft hangen en dat het een luchtig verhaal blijft. Sun-Mi Hwang heeft een eenvoudige schrijfstijl, hierin liggen zowel de kracht als de zwakte van deze roman. De kracht vloeit voort uit de eenvoud en de herkenbaarheid in de gevoelens van Kroezel, de zwakte zit in de eenvoud en het daardoor ontbreken van gelaagdheid. Een eenvoudig, ontspannend boek wat iedere dierenvriend zou willen lezen.

De hond die durfde te dromen

1  2  3  4  5

De hond die durfde te dromen van Sun-mi Hwang is een parabel over liefde en verlies, vertrouwen hebben, en de verschillen tussen mens en dier, die kleiner zijn dan je zou denken.

Sun-mi Hwang, bekend van Het huis met de kersenbloesem, vertelt in De hond die durfde te dromen het verhaal van Kroezel. Vanwege haar lange vacht en temperamentvolle karakter heeft ze nooit aansluiting gevonden bij andere honden, en ze slijt haar dagen op de patio van haar baas. Net als iedereen droomt ook Kroezel van een mooie toekomst. Elke winter overvalt de duisternis haar opnieuw, maar dat weerhoudt haar er niet van om haar dromen na te jagen. Voorbij de donkerte, én de poort, kan ze vriendschap, moederschap en geluk vinden – als ze tenminste de kans op haar gedroomde leven durft te grijpen.

De hond die durfde te dromen gaat over de speciale band tussen hond en mens. Het gaat over fouten maken, daarvan leren en vergiffenis durven vragen. Bovenal is het een ode aan de moed om te zijn wie je bent. De hond die durfde te dromen van Sun-mi Hwang is een Koreaans pareltje vol levenswijsheden en troost. Voor de lezers van Reisverslag van een kat.