Dubbelspel - James Patterson RECENSIE

Recensie: Dubbelspel - James Patterson

Dubbelspel is alweer het 14de deel in de Alex Cross-serie van James Patterson. In dit boek krijgt Alex Cross twee moorden voor zijn kiezen. Er worden namelijk twee half ontblote lichamen gevonden van een socialite en de directeur van een middelbare school. Voor Alex Cross is dit niet zomaar een zaak, hij kende beide slachtoffers namelijk persoonlijk. De voormalig collega van Alex Cross doet onderzoek naar de moord op de directeur, terwijl Alex zich richt op de moord van de socialite, Kay Willingham. Tijdens zijn onderzoek naar de moord krijgt hij te maken met veel geheimen en corruptie en wordt zijn vertrouwen ook nog eens op de proef gesteld...

Ondanks dat Dubbelspel het 14de deel is van de Alex Cross-serie, is dit boek goed los te lezen van de eerdere delen. Voor de fans is het een feest van herkenning om weer over Alex Cross en zijn gezin te lezen, maar het is niet per se nodig om de gehele serie te lezen voordat je aan dit boek begint. De moordzaak staat los van de eerdere delen van de serie en ondanks dat er hier en daar verwezen wordt naar eerdere gebeurtenissen is het boek voor nieuwe lezers ook perfect te volgen.

In Dubbelspel komen eigenlijk drie zaken aan bod, waardoor je als lezer drie verhaallijnen volgt en je constant door wil lezen om te ontdekken hoe elke verhaallijn verder gaat en of ze iets met elkaar te maken hebben. Door de fijne en vlotte schrijfstijl van James Patterson in combinatie met relatief korte hoofdstukken vlieg je echt door het boek heen en heb je hem binnen no time uit.

Zoals we van James Patterson gewend zijn zit ook Dubbelspel weer erg goed in elkaar. De doorgewinterde thrillerlezer zal sommige verhaallijnen waarschijnlijk wel wat sneller doorhebben en de uitkomst zal voor hen niet altijd een verrassing zijn. Toch weet James Patterson op het eind nog een sterke twist in het verhaal te gooien die zelfs de thrillerlezers waarschijnlijk niet zullen zien aankomen. Hierdoor is het einde ontzettend sterk en laat de lezer met een tevreden gevoel achter.

Daarnaast krijgen we ook in Dubbelspel weer een kijkje in het privéleven van Alex Cross. Net als eerdere delen komt zijn gezin aan bod, waardoor het verhaal niet alleen over de moordzaak gaat, maar Alex Cross ook echt als familieman laat zien. Maar daarnaast bevat dit boek ook een gebeurtenis waardoor je ontdekt wat voor goede man én vriend Alex Cross is. Hij staat altijd voor zijn vrienden klaar, waardoor je hem als lezer ook echt in je hart sluit. Hierdoor zorgt James Patterson ervoor dat Alex Cross echt een personage van vlees en bloed wordt. Met name is het personage Nana Mama, de oma van Alex Cross, een heerlijk karakter om over te lezen. Ze ziet en hoort altijd alles en voelt precies aan hoe de andere karakters zich voelen. Na bijvoorbeeld een heftige gebeurtenis weet zij altijd de juiste toon te zetten. Je zou bijna willen dat je zelf een Nana Mama hebt.

Dubbelspel van James Patterson is weer een heerlijke thriller over Alex Cross die niet alleen de fans van de serie, maar ook nieuwe lezers zal kunnen bekoren. Ondanks dat sommige onderdelen in het verhaal ietwat voorspelbaar kunnen zijn voor de doorgewinterde thrillerlezer, zit het verhaal verder wel erg goed in elkaar. Dubbelspel krijgt van mij dan ook 4 hartjes.

Recensie: Dubbelspel - James Patterson

Dubbelspel

1  2  3  4  5

Wanneer in een auto de half ontblote lichamen van een socialite en een highschooldirecteur worden gevonden, wordt deze brute daad direct breed uitgemeten in de media. Kay Willingham was rijk en beroemd, en de ex-vrouw van de Amerikaanse vicepresident. Randall Christopher was een gewaardeerd directeur vol politieke ambities, met een vrouw en kinderen. Alex Cross kende beide slachtoffers goed, vooral Kay, die ooit zijn patiënt was. En misschien wel meer.
    Terwijl voormalig collega John Sampson het spoor van Randall Christopher volgt, worden Alex Cross en fbi-agent Ned Mahoney in het onderzoek naar Kay naar Alabama geleid. In een wereld vol corruptie en geheimen zal Cross een keuze moeten maken tussen het vertrouwen dat in hem gesteld wordt of het vertrouwen in zijn eigen gezonde verstand.