Een heerlijke tijd - Elizabeth Jane Howard RECENSIE

Recensie: Een heerlijke tijd - Elizabeth Jane Howard

Een zestienjarig meisje groeit op in voorname armoede in London. Hoewel haar broers naar school gaan, krijgt zij geen onderwijs. Van haar wordt alleen verwacht dat ze op een dag een goede partij aan de haak zal slaan. Ze is bijna wanhopig van verveling wanneer ze wordt uitgenodigd om de kerstdagen door te brengen bij kennissen in een landhuis buiten de stad. Kort na haar terugkeer slaat haar leven om als de Eerste Wereldoorlog uitbreekt.

Een heerlijke tijd is de eerste roman van Elizabeth Jane Howard en een heruitgave van het boek uit 1950. Hoewel het een oud boek is, is het verhaal niet oubollig. Een heerlijke tijd wordt verteld vanuit een naamloze ik-persoon. Ze leidt een rustig leven en probeert de verveling tegen te gaan. Wanneer ze naar kennissen buiten de stad gaat, is dit tevens de eerste keer dat ze van huis gaat en ze is meteen verrast door haar luxueuze, nieuwe omgeving. Door de beeldende schrijfstijl van Howard, zie je deze omgeving ook helemaal voor je. De plannen, waarnemingen en gedachten van de hoofdpersoon worden heel open beschreven, waardoor je echt in haar hoofd kunt kijken. Elk detail wordt beschreven, iedere maaltijd, jurk of personage. Je krijgt een realistisch en goed beeld van hoe het is geweest om als zestienjarig meisje te leven in die tijd. Daarnaast krijg je ook zicht op het vastomlijnde beeld van de vrouw in die tijd, het verschil in stand en rijkdom en wat een meisje moet doen om de juiste man aan de haak te slaan. Hoe vinden vrouwen een plek in de wereld als ze ongeschoold zijn en zijn opgevoed voor niets anders dan het huwelijk? Dit wordt ook wel in een mooi perspectief geplaatst, als je je beseft dat Howard dit boek heeft geschreven, vlak nadat ze haar echtgenoot heeft verlaten.

Bijzonder is dat de naam van de hoofdpersoon van Een heerlijke tijd nergens wordt genoemd. De hoofdpersoon is eerlijk en intelligent, ze spreek haar twijfels uit over haar rol en hoe ze meer uit het leven kan halen. Gedurende het verhaal zie je haar groeien en zichzelf ontwikkelen. Ze is steeds minder bedeesd en minder wereldvreemd. Het boek heeft echter een bijzonder einde, alsof Howard niet wist hoe ze het verhaal moest eindigen. Daarnaast kan het boek soms best een beetje langzaam gaan.

Een heerlijke tijd is een boek wat interessant is als je graag iets meer leest over het vooroorlogse Londen en het leven rondom de Eerste Wereldoorlog. Het zou zeker een aanrader kunnen zijn van liefhebbers van Jane Austen of Bridgerton. Deze boeken hebben ook een hoofdpersoon met een sterk karakter en een duidelijke eigen wil. Wel is het een verhaal waarin niet heel veel gebeurt en wat soms een beetje langzaam leest. Een heerlijke tijd is een verhaal over een jong meisje wat volwassen wordt ten tijde van de Eerste Wereldoorlog.

Een heerlijke tijd

1  2  3  4  5

De schrijver van de succesvolle Cazalet-reeks legt de hoop en verlangens vast van een Engels meisje op de rand van de volwassenheid, aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog.

De naamloze vrouwelijke vertelster van Een heerlijke tijd groeit op in voorname armoede in Londen, sterk doordrongen van haar onopvallende bestaan. Hoewel haar broers naar school gaan, krijgt het zestienjarige meisje geen onderwijs en wordt er slechts van haar verwacht dat ze – op een dag – een goede partij aan de haak zal slaan. Ze is bijna wanhopig van verveling wanneer ze wordt uitgenodigd de kerstdagen te komen vieren bij verre kennissen in hun grote landhuis. Het is de eerste keer dat ze van huis is en ze wordt ogenblikkelijk gebiologeerd door haar luxueuze nieuwe omgeving. De dagen worden gevuld met verrukkelijke maaltijden, schaatsen en paardrijlessen; de avonden met spelletjes en een een heus bal. De vertelster is dol op haar gastgezin, op hun luidruchtige familie en vrienden en een geheimzinnige gast van wie ze haar eerste kus krijgt. Maar er komt een eind aan deze heerlijke tijd. Kort na haar terugkeer naar huis breekt de Eerste Wereldoorlog uit. Terwijl de vertelster volwassen wordt en met andere mensen in aanraking komt – onder andere een militair die van haar houdt – blijft ze haar leven vergelijken met die onvergetelijke kerstdagen.