Sterrenkind - Catalijn Claes RECENSIE

Recensie: Sterrenkind - Catalijn Claes

Diewertje is niet zoals de andere kinderen om haar heen. Ze is slecht in rekenen, maar is wel erg begaan met de schepping. Ondanks dat de meeste volwassenen haar niet begrijpen, helpen ze haar wel om antwoorden te vinden op haar vele vragen.

Catalijn Claes, pseudoniem van Friedaricha Godhelphine Vader-Kramer, is een Nederlandse auteur van historische streek- en volksromans die zich voornamelijk in het protestantse milieu afspelen.

Wat direct opvalt in Sterrenkind is de schrijfstijl van Claes. Van deze filosofische schrijfwijze moet je houden. Het mist hierdoor al snel vaart en het oudere taalgebruik voelt op bepaalde momenten een tikkeltje overdreven, waardoor je er soms lastig doorheen komt. Echter is dit zeer een kwestie van smaak en wanneer deze schrijfstijl je ligt, zal de ervaring wellicht anders zijn.

De personages zijn prima uitgewerkt en de plot is an sich ook mooi neergezet, maar het gaat jammer genoeg nergens echt de diepte in. Je wordt als lezer helaas niet heel erg mee het verhaal in getrokken, waardoor de connectie met het verhaal uitblijft. Wanneer Claes iets meer emotie in het verhaal had gestopt, net wat meer aan de personages had gegeven, dan zou je je als lezer meer betrokken voelen bij de personages, want die hebben zeker iets interessants. Bovendien is het niet helemaal duidelijk waar Claes heen wil met haar verhaal, wat ze over wil brengen op haar lezers.

Sterrenkind van Catalijn Claes maakt helaas niet helemaal waar, waar je op had gehoopt. Hoewel het idee mooi is, blijft de uitwerking helaas achter door het ontbreken van diepgang en connectie met het verhaal. Jammer, want er had zeker meer in kunnen zitten.

Recensie: Sterrenkind - Catalijn Claes

Sterrenkind

1  2  3  4  5

Aangrijpende en realistische roman

Het jonge meisje Dieuwertje wordt in het hele dorp gezien als abnormaal. Ze trekt zich hier niets van aan, maar haar ouders hebben hier wel moeite mee. Ook op school is Dieuwertje een buitenbeetje. De enige die haar wel begrijpt is Simon, een oude waddenvisser. Hij noemt Dieuwertje zijn Sterrenkind. Onverwachts krijgt Dieuwertje hevige hoofdpijnaanvallen, maar de dokters vinden niets tijdens hun onderzoeken. Wat is er toch met dit bijzondere meisje aan de hand? Catalijn Claes beschrijft het prachtig en invoelend in haar roman 'Sterrenkind'.