Sex Education, eerste hulp bij het leven - Jordan Paramor RECENSIE

Recensie: Sex Education, eerste hulp bij het leven - Jordan Paramor

Naast het verhaal van Sex Education de Roadtrip is er ook een boek uitgekomen met een 'no-nonsense' seksvoorlichting, Sex Education, eerste hulp bij het leven geschreven door Jordan Paramor. In dit verhaal helpen de personages van de bekende Netflix-serie met het delen van een duidelijke seksvoorlichting. Dit boek is een eerlijk, inclusief en informatief verhaal over je lijf, gevoelens, consent, seksualiteit en gender. Eigenlijk alles wat een alledaagse gids rondom deze thema's moet bevatten.

Sex Education, eerste hulp bij het leven is een kleurrijke gids over belangrijke thema's die spelen rondom seksualiteit. Het is een duidelijk boek voor tieners die met vragen zitten of meer over verschillende onderwerpen willen lezen. Het is een boek wat ik in mijn tienertijd had willen lezen zodat ik minder onzeker had hoeven zijn over zo veel verschillende dingen. Daarom is dit boek niet alleen goed voor tieners maar ook voor jongvolwassenen of eenieder die hier het een en ander over wil lezen. Het is fijn dat dit boek niet alleen om seks draait maar dat er ook andere belangrijke thema's besproken worden. De volgende thema's worden besproken: vriendschap, identiteit, lijven, liefde en relatie, veilige seks, Soa's, liefde in het digitale tijdperk, psychische problemen en een handleiding voor geluk.

In Eerste hulp bij het leven worden belangrijke thema's besproken. Natuurlijk is niet alles te bespreken rondom deze thema's maar dit boek geeft een goede introductie. Daarnaast worden voorbeelden gegeven vanuit de Netflix serie wat sommige onderwerpen misschien duidelijker maakt voor de jongere lezers. Een minpuntje is dat het boek er soms wat kinderlijk uitziet door de vele plaatjes. Het belangrijkste wat dit boek haar lezer mee probeert te geven is dat je jezelf mag zijn en dat je je eigenlijk nergens voor hoeft te schamen. Ik vind dit een belangrijk bericht, zeker omdat waarschijnlijk alle tieners zich weleens ergens voor schamen. Daarnaast is er geen taboe in dit verhaal en wordt er veel besproken. Het is een kort boek waar je redelijk snel doorheen bent.

Aan het einde van het boek wordt er nog een lijst gegeven met belangrijke websites rondom diverse thema's. Door het boek heen wordt hier veel naar verwezen. Wat hier wel een beetje mist is uitleg over de diverse websites. Niet alle website spreken voor zich en misschien had dit iets uitgebreider gemogen.

Al met al is Sex Education, eerste hulp bij het leven geschreven door Jordan Paramor een informatief, kleurrijk en leuk boek om te lezen voor tieners maar ook jongvolwassenen. Sommige onderwerpen hadden wat uitgebreider gekund maar het belangrijkste is dat er heel veel belangrijke thema's besproken worden in dit boek. Deze thema's worden open en eerlijk besproken, inclusiviteit is belangrijk wat ervoor zorgt dat het een heel erg informatief boek is. Al met al een leuk boek om te lezen en daarom krijgt het vier hartjes.

Sex Education - Eerste hulp bij het leven

1  2  3  4  5

Onzeker over je lichaam?
    Geen idee wat je precies voelt?
    Of weet je niet of dat éne wel normaal is?

Je bent niet de enige! Otis, Maeve en hun vrienden wilden graag meer leren over elk aspect van moderne liefde. Het resultaat? Deze eerlijke, inclusieve en informatieve gids over het leven. Van begrijpen hoe je lijf in elkaar zit en je zelfverzekerd voelen over hoe je eruitziet, tot consent, seksualiteit en gender: dit boek beantwoordt alle vragen die je eigenlijk niet durft te stellen, op een manier die je begrijpt.
    Dus duik erin en begin te praten, roepen en misschien zelfs wel schreeuwen over...

SEKS!