Sleutel 17 - Marc Raabe RECENSIE

Recensie: Sleutel 17 - Marc Raabe

Wanneer in de Berliner Dom een bebloed lichaam wordt gevonden, wordt Tom Babylon op de zaak gezet. Tom is een rechercheur en hij is snel ter plekke. Het lichaam is opgehangen in de koepel en om haar hals hangt een sleutel. Tom schrikt daarvan, jaren geleden is zijn zusje verdwenen en zij had precies zo'n sleutel. Een sleutel met het getal 17 er op. De zaak grijpt hem aan en hij krijgt hulp van psychologe Sita Johanns. Haar taak is een beetje op Tom te letten, maar ze raakt zelf verwikkeld in de zaak.

Sleutel 17 is een sterke thriller geschreven door Marc Raabe. De eerste bladzijdes trekken je meteen in het verhaal en je nieuwsgierigheid wordt gewekt. Ook door de dubbele laag die in het verhaal zit. Het is meteen duidelijk dat niet alleen het lijk in de Dom een mysterie is, maar ook rondom rechercheur Tom speelt zich een geheim af. Wat heeft hij te verbergen?

Deze thriller heeft een sterke opbouw. Het verhaal wisselt soms in tijd. Ieder hoofdstuk heeft in de titel de plaatsnaam, de datum en het tijdstip en dat zorgt er voor dat het verhaal goed te volgen is. Raabe zet de hoofdpersoon Tom erg goed neer. Je voelt dat hij rondloopt met iets uit het verleden en je wil graag weten wat zich er heeft afgespeeld. Door te wisselen in tijd krijg je steeds kleine puzzelstukken en op die manier krijg je een compleet beeld. Ook de andere personages zijn goed uitgewerkt. Je kunt je een voorstelling maken bij hun karakters maar er wordt niet te lang stil gestaan bij zaken die niet belangrijk zijn. Gedeelten van het verhaal spelen zich af in een psychiatrische privékliniek en in het begin weet je niet zo goed wat daarvan de samenhang met het verhaal is. In het derde deel komen alle stukken samen en valt de puzzel op zijn plaats. Je moet daar wel je hoofd goed bij houden, maar dat maakt het verhaal wel interessant.

Marc Raabe heeft dit verhaal aan alle kanten belicht en hij zet je meerdere momenten op het verkeerde been. De schrijver zorgt voor vaart in het verhaal maar zorgt er ook voor dat situaties goed beschreven zijn. Ook is het mooi om te lezen hoe Tom gaandeweg het verhaal zijn houding verandert. Daar waar hij in het begin alles alleen wil doen, wordt de samenwerking met Sita beter en dat kan hij wel gebruiken. Raabe houdt de spanning gedurende het verhaal steeds vast al zijn sommige stukken wat langdradiger. De schrijfstijl van Raabe is filmisch, beeldend. Wanneer je je ogen sluit kun je je een voorstelling maken van de situaties die hij beschrijft.

Sleutel 17 is een sterke thriller waar je niet op voorhand weet hoe hij af zal lopen. Doordat het begin van Sleutel 17 meteen je nieuwsgierigheid wekt zul je het boek niet snel wegleggen. Na het lezen wil je vast nog meer lezen over Tom en Sita en ook dat los eindje zorgt wel dat je nog met wat vragen blijft zitten, maar we hebben geluk. Er komt nog een deel 2!

Recensie: Sleutel 17 - Marc Raabe

Tom Babylon 1 - Sleutel 17

1  2  3  4  5

In de koepel van de Dom van Berlijn hangt een gruwelijk toegetakeld, bebloed lichaam. Met haar gespreide armen lijkt ze op een zwarte engel. Het is de prominente geestelijke dr. Brigitte Riss. Om haar hals draagt ze een mysterieuze sleutel waarop het cijfer 17 staat.
    Rechercheur Tom Babylon heeft een persoonlijk belang bij de zaak: jaren geleden verdween zijn zusje Viola met precies deze sleutel.
    Zijn ongebruikelijke aanpak van de zaak strijkt psychologe Sita Johanns, die iets te veel vragen stelt, tegen de haren in.
    Wie heeft er meer te verbergen: Tom of de moordenaar?