Hier komen wij vandaan - Leonieke Baerwaldt RECENSIE

Recensie: Hier komen wij vandaan - Leonieke Baerwaldt

Loek en Brenda willen zich graag vestigen. Ze kopen een stuk impopulair land en besluiten daar een nieuw leven op te bouwen. Een aftandse woonwagen wordt hun voorlopige onderkomen, maar het blijkt toch makkelijker om plannen te maken dan om ze uit te voeren.
Alex wil zo lang hij zich kan herinneren al een winkel met tropische vissen, maar is te bang om er aan te beginnen. Tot hij met verschillende tegenslagen te maken krijgt, maar daardoor wel de kans krijgt om zijn droom te verwezenlijken.
Een meisje en haar moeder leiden een zwervend bestaan, van man naar man. Tot ze iemand vinden die goed voor hen wil zorgen.

De drie verschillende verhalen in Hier komen wij vandaan hebben allemaal een eigen thema. Het zijn thema's die herkenbaar zijn en die veel voorkomen in het dagelijkse leven, en toch maakt Leonieke Baerwaldt er iets heel bijzonders van. Dat doet ze op twee manieren.

Ten eerste is de schrijfstijl niet doorsnee te noemen. Het is meer een soort wiegen van de zee, met golven die rustig kabbelen, maar af en toe ook wat wilder tekeergaan. Het voelt erg natuurlijk aan, en er worden geen moeilijke woorden gebruikt. De meeste zinnen zijn vrij kort, maar soms voelen ze ook als een opsomming van verschillende kortere stukken aan. Het geheel van de stijl heeft iets poëtisch, dromerigs. Alsof je als lezer niet helemaal grip kan krijgen op de inhoud, terwijl de woorden heel goed afzonderlijk te begrijpen zijn. Het lijkt alsof er soms delen van zinnen, of volledige zinnen missen en dat draagt weer bij aan het mysterie van de verschillende verhaallijnen. In ieder geval lees je het boek in een zucht uit, en dat is volledig de verdienste van de vlotheid waarmee je de hoofdstukken tot je kan nemen.

Ten tweede verpakt Baerwaldt de alledaagse thema's in hele vreemde verhalen. Ze neemt mensen uit de rand van de samenleving en plaatst deze dan nog een keer in een fantasierijke, onverwachte omgeving. Daardoor ligt de focus af en toe meer op het ongewone, dan op de alledaagsheid. Dat is zeker niet erg, want dat houdt het ook interessant. De valkuil is wél, dat het een fractie naar kolder neigt. Om dat te vermijden doet Baerwaldt wel iets heel mooi, ze verweeft het sprookje van De kleine zeemeermin door Hier komen wij vandaan. Op die manier ga je de afzonderlijke verhalen eveneens beschouwen als sprookjes, met een morele boodschap. Elk verhaal heeft een element dat overdreven lijkt, dat niet waargebeurd kan zijn, dat rechtstreeks uit een vertelsel had kunnen komen.

De drie delen van Hier komen wij vandaan komen steeds dichter bij elkaar en overlappen elkaar op een gegeven moment. Het is een puzzeltocht om te kijken hoe alles in elkaar past, maar ook om te weten wat de diepere betekenis is van alle elementen en motieven. Een groot motief is water. Alles lijkt wel aan elkaar gelinkt door dit water dat door het verhaal heen stroomt. Vissen, baden en zeemeerminnen zwemmen talrijk door Hier komen wij vandaan.

De thema's zijn zwaar. Eenzaamheid, opvoeding, kinderloosheid en daaroverheen het onvermogen om aan te passen aan de maatschappij. Alles drukt zwaar op de personages en er straalt dan ook een zekere droefheid uit Hier komen wij vandaan. En toch is het níet emotioneel. Daarvoor is het misschien ook te vreemd en te afstandelijk. Het is namelijk moeilijk om je helemaal met de personages te identificeren. Het is meer een kijken naar van op afstand.

Bijzonder, dat blijft een heel goed woord om Hier komen wij vandaan te omschrijven. Het is een ervaring om dit boek te lezen, en eigenlijk is dat ook wat telt want om alles te begrijpen moet je het waarschijnlijk nog een keer lezen. En dan nog een keer... Leonieke Baerwaldt laat een grote indruk na met dit boek. Onvoorstelbaar wat je kan doen met als basis het sprookje van De kleine zeemeermin

Hier komen wij vandaan

1  2  3  4  5

‘Een vader is een man die kinderen verwekt,’ antwoordde je toen ik er eens naar vroeg.
    ‘Wie heeft mij dan verwekt?’ wilde ik weten. Je pakte me bij mijn kin en keek me indringend aan.
    ‘We zijn niet op zoek naar een vader,’ zei je. ‘We zijn op zoek naar een prins.’

Een moeder en dochter leiden een zwervend bestaan, een fabrieksarbeider droomt erover een tropische-vissenwinkel te beginnen, twee geliefden besluiten samen een huis te bouwen en de kleine zeemeermin wordt geconfronteerd met de harde werkelijkheid.
    In dit verhaal over diermensen en mensdieren vinden de sprookjes van Andersen en Grimm hun eigentijdse weerklank. Hier komen wij vandaan is een intens en bijzonder debuut van een verrassende nieuwe stem in de literatuur.