Het Moezelmeisje - Marelle Boersma RECENSIE

Recensie: Het Moezelmeisje - Marelle Boersma

Emma vertrekt naar Duitsland om in de Moezelvallei haar eigen alcoholvrije wijn te gaan produceren. Ze hoopt zich aan te kunnen sluiten bij het wijnbedrijf van haar vader en haar broer, ook al heeft ze de laatste vijftien jaar geen contact met hen gehad. Maar direct na haar aankomst krijgt haar broer een ongeluk, waardoor hij in coma raakt. Ondertussen blijkt er ook een onderzoek te lopen naar de dood van een van hun druivenplukkers. Wat is er gaande tussen de wijnranken op de steile hellingen langs de Moezel? Langzaam ontrafelt Emma het gevaarlijke geheim...

Het Moezelmeisje is de vijfde Vertrek-thriller van Marelle Boersma. Na onder meer Sicilië en Cornwall laat ze deze keer een vrouw naar Duitsland vertrekken, naar de omgeving van de rivier de Moezel. Voor wie wel eens in die regio geweest is, zullen de beschrijvingen van Boersma direct herkenbaar zijn: de kleine plaatsjes met hier een daar een kasteel, de altijd aanwezige rivier die door het landschap kronkelt en de steile hellingen vol met rijen en rijen druivenstruiken. Het is een zeer lieflijke omgeving die erg in trek is bij toeristen. Maar in Het Moezelmeisje gaat er achter die schilderachtige schoonheid een verdorven wereld schuil.

Boersma heeft het schrijven van spannende verhalen inmiddels goed in de vingers. Haar eerste thriller verscheen in 2005. Sindsdien is er ieder jaar een boek van haar hand verschenen, waaronder de bestsellers Ik volg je en Vals alarm. Vanaf 2015, het jaar waarin ze zelf ook naar het buitenland vertrok, schrijft ze aan de serie Vertrek-thrillers. Knap is dat de boeken niet als een herhaaloefening voelen. Ook in Het Moezelmeisje is er weer sprake van een geheel andere omgeving en een andere reden voor het thrillerelement in het verhaal. Dat is toch wel een belangrijke voorwaarde om een dergelijk serie nog langere tijd te kunnen laten voortduren.

Natuurlijk is er wel weer een jonge vrouw die om haar eigen redenen Nederland verlaat en haar heil zoekt in het buitenland. Deze keer is het Emma, die naar de Moezelstreek vertrekt om zich daar aan te sluiten bij het wijnbedrijf van haar vader en broer. Emma is niet direct een heel toegankelijk personage. Ze wordt meteen in het eerste hoofdstuk van Het Moezelmeisje neergezet als toch enigszins agressief, en als we haar wat beter leren kennen blijkt ze heel wat ballast uit het verleden met zich mee te slepen. Ook is ze in Duitsland met een dubbele agenda die voor de lezer pas verder in het boek langzaam en fragmentarisch duidelijk wordt. Geen dame die je in je hart sluit, maar wel iemand van wie je gelooft dat ze onder dreigende omstandigheden op haar doel af blijft gaan.

Naast Emma kent Het Moezelmeisje nog een tweede verteller: de Roemeense Angelika, een van de druivenplukkers in de wijngaarden van Emma's vader en broer. Ondanks dat zij de 'ik'-verteller is in dit boek (Emma's verhaal wordt in de derde persoon verteld) is Angelika helemaal lastig te doorgronden. Haar achtergrond wordt maar in vlagen ingekleurd en haar vertelstem onderscheidt zich niet zodanig van die van Emma dat zij een heel eigen toon heeft. Daarmee is Het Moezelmeisje een boek waarbij je wel echt zelf je best moet doen om mee te leven met de personages, want het is lastig verbonden met ze te raken. Maar ondertussen gebeurt er gelukkig wel voldoende om het verhaal interessant te houden.

Boersma heeft haar boek chronologisch opgebouwd, elk hoofdstuk heeft zelfs een vermelding van datum en tijd. De cliffhangers die ze soms aan het einde van een hoofdstuk gebruikt, zijn niet altijd even spannend. Maar de sfeer is beklemmend, ondanks dat het verhaal speelt tijdens een warme nazomer. Zoals gezegd gebeurt er genoeg, en er wordt ook steeds voldoende nieuwe informatie onthuld om het verhaal in beweging te houden. Boersma heeft een eenvoudige manier van vertellen die makkelijk wegleest. De korte hoofdstukken helpen daarbij. En natuurlijk is de prachtige omgeving waarin Het Moezelmeisje speelt ook in dit Vertrek-boek weer een goede reden om tot het einde door te lezen.

Een vertrek thriller - Het Moezelmeisje

1  2  3  4  5

In de Moezel wordt het levenloze lichaam van een jonge vrouw gevonden. Emma wil haar geluk beproeven in het Duitse stadje Cochem. Ze heeft bedacht dat ze op de wijnboerderij van haar familie een prachtige alcoholvrije wijn kan gaan maken. Direct na aankomst wordt ze echter met twee misdrijven geconfronteerd. Houden deze twee zaken verband met elkaar? Of misschien zelfs met haar komst?