De erfenis van Solomon Farthing – Mary Paulson-Ellis RECENSIE

Als oud-militair Thomas Methven sterft, wordt er vijftigduizend pond in zijn begrafenispak gevonden. Omdat hij geen testament achterliet en voor zover bekend geen familieleden had, wordt erfenisjager Solomon Farthing, net terug uit de gevangenis, opgetrommeld om onderzoek te doen naar zijn familiegeschiedenis. Om aanspraak te kunnen maken op de erfenis, moet er een levend familielid gevonden worden. Tijdens het onderzoek stuit Farthing op een mysterie dat teruggaat naar 1918, naar een groep soldaten in de laatste weken voor de wapenstilstand.

De erfenis van Solomon Farthing is een intens, heftig, maar prachtig boek dat verhaallijnen uit het verleden en het heden met elkaar verweeft, door personages die allemaal met elkaar verbonden lijken te zijn. Er worden in het boek dan ook heel wat tijdssprongen heen en weer gemaakt. Ook wisselt het perspectief regelmatig tussen verschillende personages. In het begin is dat een klein beetje verwarrend, maar uiteindelijk verrijkt het de roman op verschillende manieren. Allereerst krijg je zo een beter beeld van de groep soldaten in 1918 en alles wat zij mee hebben gemaakt. Tegelijkertijd bouwt Paulson-Ellis de spanning zo extra op, omdat je tot de laatste pagina's niet weet wat er precies gebeurd is.

Uiteindelijk draait De erfenis van Solomon Farthing vooral rond wat er gebeurd is met een groepje soldaten in 1918. Het verhaal is dan ook onlosmakelijk verbonden met de eerste wereldoorlog. Toch gaat het boek over zoveel meer dan dat en dat maakt deze roman bijzonder. Paulson-Ellis schroomt niet om de gruwelijkheden van de oorlog te benadrukken, maar bespreekt ook meer universele thema's zoals vervreemding, schuld en rouw. Hierdoor is het boek leuk voor mensen die geïnteresseerd zijn in de eerste wereldoorlog, maar niet alleen voor die mensen.

Solomon Farthing is een erfenisjager, een beroep dat niet voor iedereen even helder is. Door de hoofdpersoon dit beroep te geven, weet de lezer uiteindelijk precies wat het beroep inhoudt. Zo neemt Farthing het onderzoek in eerste instantie vooral aan omdat hij het geld goed kan gebruiken en graag een groot deel van de commissie opstrijkt. Later, wanneer blijkt dat het verleden meer raakvlakken heeft met zijn eigen verleden, wordt hij nog dieper in het mysterie getrokken.

Het geheel van De erfenis van Solomon Farthing is uiteindelijk vrij ingewikkeld door de verschillende perspectieven, verhaallijnen en het mysterie dat voor lange tijd verborgen blijft. Hoewel je als lezer je aandacht er wel goed bij moet houden, is dit totaal niet hinderlijk. Juist doordat je als lezer heel lang in het ongewisse wordt gehouden, blijf je hunkeren naar antwoorden. De tijdsprongen naar de eerste wereldoorlog maken het verhaal extra interessant, vooral voor liefhebbers van oorlogsromans. Toch is De erfenis van Solomon Farthing veel meer dan dat, waardoor dit prachtige en intense verhaal veel lezers aan zal spreken.

De erfenis van Solomon Farthing

1  2  3  4  5

Een oud-militair sterft met 50.000 pond in zijn begrafenispak genaaid. Een mysterie dat terugleidt naar WOI.

Een oud-militair sterft alleen in Edinburgh. Geen familie voor zover bekend en geen testament om uit te voeren. Slechts een lommerdbriefje dat gevonden wordt tussen zijn bezittingen, en vijftigduizend pond in briefjes die in zijn begrafenispak genaaid zijn.
    Erfenisjager Solomon Farthing wordt getipt over deze onverwachte schat. Om aanspraak te kunnen maken op een deel van de geldvondst moet hij op zoek gaan naar een levend familielid. Maar tijdens zijn onderzoek ontdekt Solomon een mysterie dat teruggaat naar 1918, naar een groep ingelegerde soldaten, een paar weken voor de wapenstilstand.