Tussen ons - Sarah Crossan RECENSIE

Tussen ons vertelt het verhaal van Ana en Connor die drie jaar lang een affaire hebben gehad. Plots overlijdt Connor. Ana blijft achter met hun geheim en moet een manier proberen te vinden om alles te verwerken en achter zich te laten. Ana werkt op een notariskantoor waar zij testamenten opstelt. Zo leren Ana en Connor elkaar kennen wanneer Connor komt om zijn testament te bespreken. Wanneer Connor komt te overlijden zoekt de vrouw van Connor, Rebecca, contact met Ana. Hoe rouw je om iemand als niemand het mag weten? En hoe ga je verder als degene van wie je houdt er niet meer is?

Tussen ons is een rauwe roman over de harde waarheid van het hebben van een affaire. Het boek zit vol dilemma's die niet altijd even positief zijn. Wat het boek ontzettend bijzonder maakt, zijn de korte zinnen die gebruikt worden. Het boek voelt hierdoor haast aan als poëzie. Het is in het begin even wennen, maar al snel wil je de ene na de andere pagina lezen. Sarah Crossan houdt op deze manier je aandacht vast tot op de laatste pagina.

Door de speciale manier van schrijven wordt er weinig gebruik gemaakt van 'hij zei' of 'zij zei'. Daardoor is het lastig te begrijpen wie wat zegt. Je bent als lezer vaak verward over wie de zin uitgesproken heeft, die je net gelezen hebt. Je moet dan teruglezen voordat je het door hebt.

Tussen ons is geschreven vanuit het perspectief van Ana. Je gaat als lezer al snel meeleven met Ana, maar je ziet ook wel haar donkere kanten. Ana weet natuurlijk van het bestaan van Rebecca af, hierdoor krijg je ook voor haar sympathie. Beide vrouwen worden eigenlijk aan het lijntje gehouden door Connor.

Het verhaal wisselt steeds af tussen het heden en verleden. In het heden probeert Ana om te gaan met het verlies van Connor. Het verleden gaat vooral over alle momenten die Ana en Connor samen hebben gehad en de ups en downs van hun 'relatie'. Als lezer moet je zelf afleiden vanuit de context of het stuk dat je leest zich afspeelt in het heden of in het verleden. Het is best duidelijk wanneer je vanuit het heden leest of vanuit het verleden, maar het zou voor sommige lezers ook wel wat verwarring kunnen scheppen.

De kracht van Sarah Crossan is echt dat ze een prachtig verhaal kan schrijven zonder veel woorden te gebruiken. Tussen ons heeft weinig details, uitgebreide personages of echte world building, maar toch weet je als lezer precies wat er gebeurt. Het is echt een boek dat speelt met je emoties en Crossan zorgt ervoor dat je tijdens het lezen van alles voelt.

Sarah Crossan heeft door haar bijzondere schrijfstijl een prachtig, ontroerend en krachtig verhaal neergezet. Een indrukwekkende roman die je pijn en verdriet laat voelen en waarvan het einde nog eens benadrukt hoe lastig liefde eigenlijk is.

Tussen ons

Sarah Crossan

7 april 2021

ISBN 9789056726560
    Uitgever Signatuur
    288 pagina's

Signatuur

1  2  3  4  5

Ana en Connor hadden al drie jaar lang een affaire. In gestolen uren creëerden ze een wereld waarin alleen zij bestonden. Maar als Connor plotseling overlijdt is Ana opeens op zichzelf teruggeworpen, alleen met hun geheim, vast in haar eigen huwelijk. Hoe rouw je om iemand terwijl niemand dat mag weten? Radeloos in haar verdriet probeert Ana vriendschap te sluiten met degene die ze eerst als haar rivale zag: Connors vrouw Rebecca. Daarmee wordt ze gedwongen om de ongemakkelijke waarheden van haar affaire en de wispelturigheid van de liefde onder ogen te zien.

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn