EHBK* Slaap - Christine Vanhole RECENSIE

Recensie: EHBK* Slaap - Christine Vanhole

Slaap is onmisbaar voor de opbouw van het langetermijngeheugen en het leerproces van je kindje. - pagina 12

EHBK* Slaap vertelt je alles wat je moet weten over slaap bij kinderen van 0 tot 3 jaar. Het boek is geschreven door Christine Vanhole, die je kunt kennen van Mama Baas. Dit boek hoort ook tot die reeks. Hierdoor is het boek dan ook bijna volledig gericht op de mama en niet op de papa. Het geeft onderbouwde informatie over de slaap en ontwikkeling van je kindje.

Ondanks dat EHBK* Slaap zegt dat je zelf keuzes moet maken, word je als lezer (en mama) regelmatig je sterk in een bepaalde richting geduwd. Dat is jammer, al is die richting wel degene waar de meeste wetenschappelijk onderbouwde voordelen aan zitten. Maar het voelt wel alsof er, door de gegeven informatie, maar één goede aanpak is. Dit kan een jonge moeder onzeker maken wanneer ze eigenlijk iets anders voor haar kind wil. Een voorbeeld hiervan is waar je jouw kindje laat slapen als het geboren is. In zijn/haar eigen bed, bij jou in bed of in een co-sleeper. De co-sleeper wordt heel erg aangeprezen en het idee wordt bijna gewekt dat je een slechte mama bent als jij je kindje in zijn eigen kamer te slapen legt.

Er wordt in EHBK* Slaap vaak verwezen naar andere pagina's. Dat is handig als je graag iets meer wilt weten over een term of methode die je tegenkomt, maar komt het soepel lezen niet ten goede.

Er staan passende en leuke mama verhalen in het boek over ervaringen van andere moeders. Leuk om te lezen en soms nog leerzaam ook! Ook staan er FAQ-stukjes in (frequently asked questions) die vragen beantwoorden. Heel handig, want als het een veelvoorkomende vraag is, heb jij misschien ook wel diezelfde vraag. Het boek van Christine Vanhole bestaat uit drie hoofdstukken: Hoe slaap evolueert: van baby tot volwassene, De baby slaapt - of niet? en Je peuters slaap. In het eerste hoofdstuk lees je over het verschil in slaap hij een volwassene en een baby. Wat is er anders en hoe komt dat? Dat wordt allemaal uitgelegd. Dit kun je skippen als het voor jou niet interessant is of geen toegevoegde waarde heeft, het is namelijk heel theoretisch en staat vol met tabellen.

Het tweede hoofdstuk bevat een hoop tips om de slaap van je kleintje te bevorderen en het derde deel gaat geheel over de peuterperiode.

De overtreffende trap van moe: een beetje moe, redelijk moe, heel moe, moeder - pagina 101

Christine Vanhole heeft met EHBK* Slaap een informatief boek geschreven, wat helaas vrij lastig te lezen is. Er wordt iets te veel ingezoomd op bepaalde aspecten terwijl andere dingen niet duidelijk belicht worden. Als lezer word je heel erg in een bepaalde richting geduwd, en daar moet je maar net van houden. Gelukkig lijkt het er wel op dat de keuzes de beste zijn voor jouw jonge kindje, maar als je een boek wilt met tips kun je wellicht beter verder zoeken.

Mama Baas - EHBK* slaap (Eerste Hulp Bij Kleine kinderen)

1  2  3  4  5

Dé slaapgids voor kinderen tot 3 jaar

Als heel jonge kinderen te weinig of slecht slapen is dat niet alleen erg lastig, het kan ook gevolgen hebben voor hun groei en ontwikkeling. In dit goed onderbouwde en toegankelijke boek legt prof. dr. Vanhole nauwkeurig uit waarom slaap net in deze levensfase zo belangrijk is.

Ze vertelt je alles over slaap bij je baby, peuter en kleuter: de ontwikkeling van het slaappatroon, wat je kindje uit zijn slaap kan houden, (leeftijdsgebonden) slaapproblemen en nog veel meer... Verder vind je in deze gids uitgebreide informatie over hoe je je baby veilig laat slapen, specifieke slaaptips voor peuters en kleuters en survivaltips voor ouders.

Wetenschappelijk onderbouwde informatie gecombineerd met herkenbare verhalen van mama's en papa's zorgt ervoor dat dit Mama Baas-boek opnieuw een must have wordt in de boekenkast van jonge ouders.