Dominomoord - Jonas Moström RECENSIE

Nathalie Svensson is psychiater en werkt sinds kort als profiler bij het rechercheteam van Ingemor Granstam. Ze worden opgeroepen om te helpen bij het opstellen van een daderprofiel voor de moord op arts Thomas Hoffman. Hij is gevonden met een dominosteentje in zijn keel en niet veel later wordt ook een collega van Hoffman vermist. De arts is spoorloos en alleen een naamplaatje en een dominosteen zijn achtergelaten. De zus van Nathalie, Estelle, is werkzaam in het ziekenhuis waar de twee artsen werkten en lijkt de laatste te zijn die de ontvoerde arts gezien heeft. Nathalie heeft haar zus al jaren niet meer gezien en ze vraagt zich af of Estelle misschien meer weet. Wat is hier gaande en wat hebben de dominostenen er mee te maken?

Dominomoord is het tweede deel in de serie over Nathalie Svensson. Het eerste deel heet Dodelijk dichtbij en delen van dat boek sijpelen door in dit verhaal. Toch is dit boek ook los te lezen en Jonas Moström helpt de lezer daarbij met een beknopte uitleg over de personages vooraan in het boek. Deze beschrijving geeft extra informatie en al is het meteen veel om te onthouden, toch is het handig dat je af en toe even terug kunt bladeren om te kijken hoe het ook alweer zat.

Deze vrouwelijk psychiater is het hoofdpersonage in Dominomoord en je maakt kennis met haar tijdens haar werk. Ook speelt haar privéleven een grote rol en ontdek je al snel dat ze in een moeilijke scheiding ligt en dat ze samen met haar ex vecht om het ouderschap. Naast Nathalie is ook Johan Axberg, hoofdinspecteur in Sundsvall, een hoofdpersonage en ook hij heeft persoonlijke problemen. Zijn vriendin vraagt veel van hem en daarnaast is het slachtoffer een goede vriend van Axberg. Naast de twee hoofdpersonages zijn er nog veel andere personages in Dominomoord maar deze zijn veel minder goed uitgewerkt en blijven wat meer aan de oppervlakte.

Dominomoord wordt verteld vanuit verschillende perspectieven en de tweede verhaallijn die zich afspeelt in het verleden geeft het verhaal een interessante draai. Door af en toe mee te lezen vanuit het perspectief van de dader wordt het verhaal van een andere kant belicht. In het begin moet je goed je hoofd erbij houden want af en toe lopen er wat zaken door elkaar heen. Dat en de hoeveelheid aan personages maakt dat je soms even de weg kwijt bent. Toch is je nieuwsgierigheid gewekt en zorgt de persoonlijke insteek over het privéleven van Nathalie ervoor dat het verhaal veelzijdig is. De spanning blijft er goed in en de verhaalstructuur is sterk. Naast het oplossen van de misdaad wil je ook weten hoe het met Nathalie en Johan zal aflopen op persoonlijk gebied.

De schrijfstijl van Jonas Moström is beeldend en vlot. De korte hoofdstukken en het taalgebruik zorgen ervoor dat het boek makkelijk leest en de spanning is goed opgebouwd. Al vroeg in het verhaal lijk je tips te krijgen die zullen leiden naar de moordenaar, maar toch lijk je het dan weer mis te hebben. Ook later in het verhaal denk je soms dat je de misdaad hebt opgelost, maar word je toch op het verkeerde been gezet of komt Moström met een twist waardoor je alleen nog maar verder wil lezen om deze moordenaar te pakken te krijgen.

Dominomoord is een thriller die niet veel verschilt van andere thrillers, maar het misdaadverhaal in combinatie met het persoonlijke leven van Nathalie en Johan maken het verhaal interessant. Je kunt genieten van een lekkere thriller met geen al te grote verassingen, maar Dominomoord is fijn vermaak! En wanneer je de laatste bladzijde hebt gelezen blijf je zitten met nog een aantal vragen, dus de nieuwsgierigheid naar het volgende deel is gewekt!

Dominomoord

1  2  3  4  5

Arts Thomas Hoffman wordt vermoord aangetroffen diep in de bossen van Noord-Zweden. Alles wijst erop dat hij enkele dagen voor zijn dood werd vastgehouden en gemarteld. Kort na de vondst van het lichaam blijkt dat een collega van Hoffman spoorloos is verdwenen, alleen een naamplaatje en een dominosteen zijn achtergelaten in het ziekenhuis. Het lijkt erop dat hij een slachtoffer van dezelfde dader is. Psychiater Nathalie Svensson wordt gesommeerd om naar Sundsvall te komen om de moord en de verdwijning te onderzoeken. Dan blijkt dat haar eigen zus de ontvoerde arts als laatste heeft gezien. Zou zij meer weten dan ze laat blijken?

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn