Ons deel van de nacht - Mariana Enriquez RECENSIE

Recensie: Ons deel van de nacht - Mariana Enriquez

Op een vroege ochtend in 1981 kondigt Juan aan zijn zesjarige zoontje aan dat ze vertrekken. De auto staat al klaar en ze hebben een lange weg van Buenos Aires tot aan de watervallen van Iguazu (in de buurt van de Braziliaans grens) voor de boeg. De reis komt niet helemaal uit de lucht vallen, het heeft namelijk alles te maken met de dood van Gaspar's moeder, Rosario. Ze is drie maanden eerder omgekomen in een verkeersongeval, maar Juan denkt dat er meer achter zit.

Juan is geen 'gewone' vader. Als vroeg in het verhaal een vrouw verschijnt in een hotelkamer schrikt Gaspar, maar Juan gooit gewoon wat as uit een plastic zakje op de vloer en tekent er een symbool in. Hij probeert contact te maken met Rosario, maar dat lukt al maanden niet meer. Al snel komen we erachter dat hij een medium is in het geheime genootschap De Orde, waarvan Rosario's familie aan het hoofd staat. Zoontje Gaspar is bestemd om na de dood van zijn vader (die ziek is) de taak van medium op zich te nemen, maar Juan wil zijn zoon liever bij de gewelddadige orde weghouden.

Mariana Enriquez is een Argentijnse schrijfster, dus misschien is het voor de hand liggend dat je je met Ons deel van de nacht even diep in de binnenlanden van Argentinië mag wanen. Opgedeeld in zes stukken doet steeds één protagonist zijn of haar verhaal uit de doeken. Deze roman is dan ook moeilijk in een paar zinnen te omschrijven; het is een meeslepend verhaal over de relatie tussen een vader en zijn zoon, maar tegelijkertijd gaat het ook over klassenverschillen en de last op je schouders door het gewicht van een erfenis. Het gaat over ziekte, rouw, liefde, rituelen en de Argentijnse geschiedenis. Aan onderwerpen duidelijk geen gebrek, maar het is dan ook een bijna zevenhonderd pagina's tellende roman. De rode draad is het verhaal van de Orde. Mariana Enriquez schrijft op een bijzondere manier. Zo is de magie bijna te voelen, maar blijf je het hele verhaal in de realiteit.

Een onwijs interessant, maar vooral ook intensief verhaal. Dit lees je niet zomaar uit en toch krijg je nauwelijks de tijd om bepaalde zaken te verwerken. Van herkenbare stukken zoals de relatie tussen vader en zoon tot bijna fantasy-achtige elementen. Het is vooral een metafoor voor een verschrikkelijke periode in de geschiedenis van Argentinië. Mooi gedaan, is het niet dat het wat te lang is en er voor de lezer weinig over blijft om zelf in te beelden. Liefhebbers van allerlei soorten genres kunnen een poging wagen aan dit allesomvattende verhaal.

Ons deel van de nacht

1  2  3  4  5

In Ons deel van de nacht, de unieke en meermaals bekroonde nieuwe roman van Mariana Enriquez, wordt het bovennatuurlijke gespiegeld aan ware gebeurtenissen uit heden en verleden. Het verhaal speelt tegen de achtergrond van de militaire dictatuur in het Argentinië van de jaren zeventig, de Vuile Oorlog en mensen die ‘verdwenen’. Een meeslepende roman over vaders en zonen, over klassenverschillen en strijd, en over het gewicht van een gruwelijke erfenis.

Een vader en zoon maken een lange reis door Argentinië, van Buenos Aires naar de Iguazú-watervallen, gelegen aan de noordelijke grens met Brazilië. Het is het einde van de jaren zeventig, de tijd van de militaire junta. Het hele land staat onder spanning en er zijn checkpoints met gewapende soldaten. De vader wil zijn zoon Gaspar beschermen voor het noodlot dat hem te wachten staat. Zijn moeder stierf onder mysterieuze omstandigheden, misschien een ongeluk, maar misschien ook niet.
    Net als zijn vader is Gaspar voorbestemd om een medium te worden in het geheime genootschap De Orde. De oorsprong van de orde, geleid door de machtige familie van Gaspars moeder, dateert van vele eeuwen geleden, toen de ontdekking van De Duisternis vanuit het hart van Afrika naar Engeland reisde, en vervolgens in Argentinië terechtkwam. Het genootschap maakt door middel van gruwelijke rituelen contact met De Duisternis om het eeuwige leven te krijgen.