Handje? - Tjibbe Veldkamp RECENSIE

Recensie: Handje? - Tjibbe Veldkamp

Anna, een kleuter, wil graag naar de apen gaan kijken in de dierentuin, maar haar vader heeft alleen oog voor zijn smartphone en zegt dat ze dadelijk gaan eten, er is dus geen tijd om naar de apen te gaan. Onderweg komt Anna een jongen tegen die wel naar de dierentuin gaat en ze ruilt met hem van vader. En zo blijft Anna ruilen: ze neemt steeds de hand van een andere vader...tot ze bij de apen komt. Hierna wil ze ook nog andere dieren gaan bekijken en dus blijft ze ruilen van hand... en van vader. De dierentuin is wel heel leuk, vindt Anna! Tot ze terug naar huis wil...

Handje? werd geschreven door Tjibbe Veldkamp. Het prentenboek kreeg een Zilveren Griffel in 2018. Veldkamp schreef al heel wat kinderboeken, zo is hij de auteur van de serie Agent en Boef, een serie voor beginnende lezers. Hij schreef ook de grappige serie Grapman, waar ondertussen al twee delen over werden uitgebracht. Soms vertaalt Veldkamp ook, bijvoorbeeld de serie over Dogman. Zijn prentenboek Maar eerst ving ik een monster is bovendien prentenboek van het jaar 2022!

Handje? gaat over een eigenzinnige kleuter die weet wat ze wil. Veldkamp kiest bewust voor een nieuwsgierig meisje dat de wereld wil ontdekken. Anna laat zich niet hinderen door haar vader die hier geen oog voor lijkt te hebben en kiest een andere papa uit om naar de dierentuin te gaan. Zo begint een hilarisch avontuur waarbij Anna hand in hand met een mandril allerlei andere dieren ontdekt. Anna wisselt van de ene naar de andere vader alsof je van de ene winkel naar de andere winkel binnenstapt. Het is bovendien een fijnzinnige knipoog naar het schermgebruik van volwassenen.

Tijdens het ruilen wordt er ook een gele hoed doorgegeven, leuk om met je kind de hoed te volgen en op zoek te gaan naar waar deze vandaan komt... Het verrassende einde van Handje? nodigt zeker uit om opnieuw in het boek te bladeren en het te lezen.

In Handje? is de tekst eerder beknopt. Veldkamp kiest voor welgekozen zinnen die zo uitgebalanceerd zijn dat ze harmonieus samengaan met de mooie, kleurrijke illustraties van Wouter Tulp. Zijn illustraties vallen op door de precisie, het prachtig kleurgebruik en het tempo dat hij erin steekt. Er zijn illustraties waarbij de achtergrond vrij eenvoudig wordt gehouden en de personages omwille van hun opvallende kleuren naar de voorgrond treden. Maar er zijn ook prachtige kleurrijke spreads waar heel wat details op te ontdekken zijn. De illustraties zijn dan ook, in combinatie met de tekst, een ware ontdekkingstocht!

Handje? is een humoristisch en origineel verhaal met prachtige, kleurrijke illustraties voor kinderen vanaf 3 jaar.

Recensie Handje? - Tjibbe Veldkamp

Handje?

1  2  3  4  5

In het prentenboek Handje? van gouden duo Tjibbe Veldkamp en Wouter Tulp wil Anna naar de apen, maar haar vader naar huis. Anna komt een jongetje tegen met een vader die naar de dierentuin gaat. Ze ruilen van vader. En Anna blijft ruilen: ze pakt de hand van steeds een andere vader… tot ze bij de apen is.

Tjibbe Veldkamp won onder meer drie Zilveren Griffels en de Kinderboekwinkelprijs. Verschillende van zijn prentenboeken werden geselecteerd voor de Prentenboek TopTien. Wouter Tulp is een van Nederlands succesvolste illustratoren, en animator voor onder andere De Efteling en Pixar.