Bloedbroeders - Arttu Tuominen RECENSIE

Recensie: Bloedbroeders - Arttu Tuominen

Bloedbroeders van Arttu Tuominen is het eerste deel van de reeks Rivierdelta, over politiecommissaris Jari Paloviita.

Twee pubers begroeven in 1991 een tijdcapsule in het bos. Een getuigenis van hun vriendschap als bloedbroeders, met de belofte het 27 jaar later samen weer op te graven. De tijd verstrijkt en de jongste en tengerste van hen, Jari Paloviita, is inmiddels politiecommissaris geworden in de stad Pori. Hij heeft een gezin met kinderen, al is zijn huwelijk met Terhi momenteel niet echt top. Zijn vrouw gaat haar eigen weg en hun huwelijk is een aflopende zaak. De oudere robuustere Antti Mielonen treft het helemaal niet zo goed. Na een gewelddadige jeugd blijft hij eigenlijk aan de zelfkant van het leven hangen. De jongens verliezen elkaar min of meer uit het oog. Wanneer in 2018, bijna 27 jaar later, Antti een man doodsteekt, komt alles echter weer boven. Het slachtoffer is een bullebak Rami Nieminen die vroeger ook bij de jongens in de klas heeft gezeten. Antti vlucht weg en Jari en zijn team worden op de moord gezet. Voor Jari een enorme schok als de dader zijn jeugdvriend Antti blijkt te zijn. Hij komt in een tweestrijd terecht: blijft hij trouw aan zijn bloedbroeder of aan zijn plicht als politieman?

Arttu Tuominen is eigenlijk een Finse milieu-inspecteur uit Pori. Schrijven doet hij ernaast. Hij heeft een fijne relaxte schrijfstijl, die lekker weg leest en je soepel door het verhaal heen leidt. Al schrijft hij niet direct expliciet en kun je tussen de regels door heel wat achterliggende informatie en emoties naar boven halen. Zijn ongetwijfeld uitgebreide kennis van Finland en zeker van de omgeving rond Pori kun je goed teruglezen in het boek en omdat Finland voor de meeste lezer bekend is, maakt dat het erg interessant. Alles komt aan bod. Het landschap en milieu; familieverhoudingen en maatschappelijke aspecten. Drank speelt in het dagelijkse leven zondermeer een grote rol lees je terug, want Finland is uitgestrekt en buiten de steden is er weinig vertier. De moord wordt dan ook gepleegd in een zomerhuisje vol dronken mensen. Maar ook op thema's als vriendschap, vertrouwen en het inlossen van schulden heeft Arttu Tuominen kijk.

Bloedbroeders is als misdaadverhaal eigenlijk niet zo spannend. De misdaad en de dader zijn in hoofdstuk 1 al bekend en je kunt al vroeg zien welke kant het opgaat. Maar als psychologische thriller is Bloedbroeders heel boeiend. Met name de ontwikkelingen rond hoofdpersoon Jari Paloviita. Het boek bevat twee verhaallijnen. De gebeurtenissen uit de jeugd van Jari en Antii rond 1991 en het moordonderzoek en de tweespalt die Jari ondervindt in het heden (2018). De verbondenheid met de personages moet even groeien, want Jari komt in de eerste instantie over als een wat stugge teruggetrokken man, die moeite heeft met zijn job en zijn privé leven, maar langzamerhand kruipt zijn karakter onder je huid en leef je helemaal met hem mee. Hij kampt met een enorm gewetensconflict, want hij is Antii het een en ander schuldig, maar hij moet ook professioneel blijven en de wet handhaven en ook zijn thuissituatie is niet echt stabiel. In al die zaken is hij echter de enige die de beslissingen kan nemen en hij kan alleen op zichzelf rekenen.

Bloedbroeders is verrassend en pakt je als lezer zeker helemaal in. Het zet de lezer zondermeer aan het denken. Een sublieme mix tussen misdaadverhaal en psychologische roman. Daarom ook 5 hartjes. Ik ben echt benieuwd naar de andere delen!

Rivierdelta 1 - Bloedbroeders

1  2  3  4  5

Een groep mannen komt samen om een paar dagen te drinken, maar hun kameraadschap krijgt een bittere wending wanneer een van hen wordt neergestoken. Commissaris Jari Paloviita is geschokt wanneer hij erachter komt dat het slachtoffer Antti Mielonen is, degene die hem vroeger op school meedogenloos pestte. De dader is Rami, zijn jeugdvriend die het altijd voor hem opnam maar die nu zelf een verleden van geweld en criminaliteit heeft. Jari wordt verscheurd tussen zijn loyaliteit aan zjin vriend en zijn plicht als politieman.