Het is hier helemaal (niet) perfect! - Charlie van Tongeren RECENSIE

Recensie: Het is hier helemaal (niet) perfect! - Charlie van Tongeren

Het is Yara gelukt: ze heeft haar middelbareschooldiploma op zak! Tot het ongenoegen van haar ouders besluit ze een tussenjaar te nemen om haar droomreis te maken. Yara gaat voor 4 maanden naar Indonesië om daar te reizen en vrijwilligerswerk te doen. Daarbij is ze ervan overtuigd dat haar Instagram account, dat al bijna 10K volgers telt, een nóg groter succes gaat worden. Klinkt supertof, toch? Alleen valt het eenmaal in Indonesië allemaal niet mee. En wanneer haar paniekaanvallen beginnen, beseft Yara dat niet alles zo mooi is als het lijkt.

Het is hier helemaal (niet) perfect van Charlie van Tongeren neemt je mee op reis. Letterlijk. Het boek neemt je mee naar het mooie Indonesië en wat is het fijn om daar even te zijn! Je volgt het verhaal van Yara, een jongedame van 18 jaar die net haar gymnasium heeft afgerond. Je merkt gelijk dat Yara onwijs veel druk op zichzelf legt. Ze moet en zal haar droomreis waarmaken op de manier die zij voor ogen heeft: succesvol het vrijwilligerswerkproject afronden, waarbij haar Instagram-account flink gegroeid is. Het is hier helemaal (niet) perfect is een belangrijk verhaal voor jongeren dat vertelt dat niet alles zo mooi is als het lijkt, en dat je niet alles kan waarmaken wat je voor ogen hebt. En dat is oké.

In Het is hier helemaal (niet) perfect reis je als lezer mee met Yara. Het begint op het vliegveld, waar ze afscheid neemt van haar naasten. Al direct weet Charlie van Tongeren de lezer te binden aan Yara. Je gaat haar een onwijs toffe jonge vrouw vinden die (denkt dat ze) weet wat ze wil, zelfs als haar ouders haar iets anders vertellen. Haar ouders vinden een tussenjaar namelijk helemaal niets, maar toch heeft Yara haar ouders weten te overtuigen. Daarnaast merk je als lezer direct dat je met Yara meeleeft, door het feit dat ze zo veel druk op zichzelf legt. Dit maakt Het is hier helemaal (niet) perfect een passend verhaal voor jonge vrouwen die niet goed – of juist wel – weten wat ze willen. Want ook Yara's dromen komen niet allemaal uit, en in dit boek lees je hoe Yara daarmee omgaat. Hierdoor brengt Charlie van Tongeren een belangrijke boodschap over op haar lezers: het is niet erg om je doelen en verwachtingen bij te stellen.

Naast dat Yara een onwijs prettig personage is om te volgen, maak je als lezer ook kennis met Ro. Ro is eigenlijk precies het tegenovergestelde van Yara op het moment dat zij elkaar ontmoeten. Waar Yara heel duidelijk voor ogen heeft wat ze tijdens de reis wil bereiken, heeft Ro juist geen doel. Maar ondanks dat ze veel van elkaar verschillen, groeien ze toch steeds dichter naar elkaar toe. En dat is wat hun band zo bijzonder maakt: twee tegenpolen die elkaar aantrekken. Beiden leren ze veel van elkaar, wat erg interessant is om te lezen. Juist omdat ze langzamerhand steeds meer naar elkaar toe groeien, blijf je als lezer gebonden aan Yara en Ro. Charlie van Tongeren is het gelukt om de personages levensecht te laten lijken, waardoor lezers zich echt met of Yara of Ro (of allebei) kunnen identificeren.

Het verhaal zelf is natuurlijk ook heel leuk en vermakelijk. Vooral het feit dat Yara een populair Instagram-account heeft maakt het boek echt iets van deze tijd. Je leest mee hoeveel werk er in een goede post zit, of hoe het er achter de schermen écht aan toe gaat. En natuurlijk, dat het hele verhaal zich afspeelt in Indonesië is geweldig. Omdat Charlie van Tongeren zo levendig schrijft, lijkt het alsof je je daar echt begeeft. Verder zal je door willen lezen door deze prettige en vlotte schrijfstijl, maar niet per se omdat er heel veel spannends in dit boek gebeurt. Verwacht dus niet dat je gedurende het lezen continu op het puntje van je stoel van de spanning zal zitten. Dat is helemaal niet erg, want het volgen van Yara's reis is interessant en reden genoeg om dit boek niet weg te leggen.

Het is hier helemaal (niet) perfect is een vermakelijk boek dat je voor eventjes meeneemt naar het mooie Indonesië. Dit verhaal is erg geschikt voor jonge vrouwen die net zoals Yara net klaar (of bijna klaar) zijn met de middelbare school, en op zoek zijn naar zichzelf.

Het is hier helemaal (niet) perfect!

1  2  3  4  5

Wat als reizen niet zo leuk is als het op Instagram lijkt?

Yara is net glansrijk geslaagd voor het gymnasium en heeft twee Grote Doelen: alleen op reis naar Indonesië om daar de wereld te verbeteren met vrijwilligerswerk én een succesvolle Instagram en reisblog. Ze creëert de perfecte Instagramfeed van een avontuurlijk en betrokken vrijwilligerswerkmeisje. Wat haar volgers niet zien, is dat haar reis tegenvalt: het project en de andere vrijwilligers, de klamme hitte en Yara zelf. Want hoe ver ze ook reist, ze neemt zichzelf en haar verleden gewoon met zich mee. Yara krijgt last van paniekaanvallen en de perfectie van haar Instagramfeed brokkelt af. Dan ontmoet ze Ro, die juist helemaal geen doel heeft. Kunnen ze elkaar weer een beetje op weg helpen?