Voor onze zonden - Line Holm & Stine Bolther RECENSIE

Recensie: Voor onze zonden - Line Holm & Stine Bolther

Mikael Dirk is een Deense politie rechercheur, die na een verslaving en een scheiding drie jaar terug, weer zijn draai gevonden heeft in het leven en in zijn werk. Wanneer hij op een avond naar een moordonderzoek wordt geroepen, krijgt hij direct een nieuwe partner én de leiding over de zaak op zijn schouders geschoven. De nogal controversiële secretaris-generaal van het Deense Rode Kruis is vermoord en op een gruwelijke wijze verminkt en getekend met een in zijn lichaam gekerfde rare markering en als een soort gekruisigde opgehangen boven de hoofdingang van het Rode Kruis gebouw in Kopenhagen. De man was niet geliefd en de motieven voor zijn moord zijn talrijk. De diverse opties sturen Mikael en zijn partner Frederik Dahlin echter wel steeds andere richtingen uit. En dan staan ze ook nog eens onder druk van de politiek en de media. De zaak krijgt wat meer impact als hun weg per toeval die van historica Maria Just kruist. Zij is een tentoonstelling van cold case zaken aan het voorbereiden voor het Politiemuseum en ze haalt een oude zaak van een dubbele moord naar boven, waarbij de moordenaar een zelfde merkteken heeft achtergelaten. Het drietal gaat samenwerken en leggen een inktzwarte periode in de Deense geschiedenis bloot, die duidelijk met de moorden te maken heeft.

Voor onze zonden van Line Holm & Stine Bolther leest als een misdaadserie op tv. Het verhaal pakt je gelijk en blijft boeien. Je gaat direct eigenlijk al meedenken en meespeuren naar de mogelijke dader, maar zeker in het begin heb je er werkelijk nog geen idee van. Pas halverwege het boek gaan de diverse puzzelstukjes op hun plaats vallen, maar intrigerende plotwendingen zorgen er weer voor dat het toch nét even anders gaat dan je dacht. Spannend en verrassend dus.

Toch wekt Voor onze zonden in het begin ook even wat irritatie op. Bijna iedere liefhebber van misdaadboeken kijkt ook wel op tv naar misdaadseries. Wie van ons heeft immers nog nooit CSI gezien. In het begin worden alle termen en methodes die de schrijvers kennen van politie en politieonderzoeken uitgebreid uitgelegd en dat leidt erg af van het verhaal op zich. Gek genoeg, wordt dat na een paar hoofdstukken ineens een heel stuk minder en dan kom je ook beter in het verhaal. Je leert de hoofdpersonen beter kennen en ook hun personages en persoonlijke beslommeringen nemen je mee het verhaal in. Line Holm is onderzoeksjournalist en schrijft journalistieke boeken. Stine Bolther is eveneens journalist, misdaadverslaggever en schrijver. Misschien dat de dames een beetje beroepsdeformatie hadden in het begin met die gedetailleerde uitleg. Het is in ieder geval gelukkig gaandeweg minder geworden.

De personages zijn boeiende karakters. Mikael Dirk heeft duidelijk de hoofdrol, samen met Maria Just, maar gaandeweg wordt ook de omschrijving van het leven van Frederik Dahlin uitgebreider. Hun achtergrondverhalen voegen zeker wat toe aan de context van het verhaal. Mikael heeft zijn leven eigenlijk alleen geleefd voor de hoogtepunten en pas nu leert hij zijn leven op een normale manier te leven. Hij voelt zich toch een beetje achteruit gezet door zijn nieuwe partner Frederik. Mikael zelf in de veertig, Frederik een stukje jonger en duidelijk ook competent en snel. Mikael kan zich a fen toe gedragen als een dwarse stugge man, maar eigenlijk is hij dat niet en Frederik is de nieuwkomer, die zich nog moet bewijzen. Het loopt in de eerste instantie dus niet echt lekker, maar langzaamaan gaat Mikael inzien dat ook Frederik zijn problemen heeft en eigenlijk vullen ze elkaar wel erg goed aan. Alle kans om een echt goed team te worden. De knappe Maria Just wekt ook zijn interesse en Mikael ontdooit langzaam. Maria is een doorzetter, die dingen niet makkelijk los kan laten. Zeker niet als de zaak haar persoonlijk gaat raken. Frederik heeft een vrouw die het goede van wat ze samen hebben niet meer kan waarderen, omdat ze volledig gefocust is op het krijgen van een baby...hetgeen dus niet lukt. En dat terwijl het in deze moordzaak draait om kinderen, want ook de onderliggende basis geeft Voor onze zonden iets extra's mee, aangezien het gebaseerd is op een waargebeurd schandaal in de Deense geschiedenis.

Als Voor onze zonden het eerste deel in een nieuwe serie rondom Mikael, Maria en Frederik is, dan ben ik reuzebenieuwd naar de vervolgdelen die Line Holm en Stine Bolther gaan schrijven, want ik ben fan. Voor de lichte irritatie aan het begin, zou ik wat betreft waardering uitkomen op 4 hartjes, maar eigenlijk vind ik het verhaal van Voor onze zonden zo boeiend en goed in elkaar zitten, dat ik toch voor 5 hartjes ga

Voor onze zonden

1  2  3  4  5

Op een koude ochtend in januari wordt de controversiële secretaris-generaal van het Rode Kruis gekruisigd aangetroffen voor het kantoor van de organisatie in het centrum van Kopenhagen. Voor rechercheurs Mikael Dirk and Frederik Dahlin is dit het begin van een ingewikkeld onderzoek, waarbij ze constant onder druk staan van de media, politiek en hogere regionen van de politie.
    Elders in Kopenhagen is historica Maria Just bezig met de voorbereiding van een nieuwe tentoonstelling in het Politiemuseum wanneer ze een mogelijk verband ontdekt tussen de moord op de secretaris-generaal en een onopgeloste dubbele moord uit 1968.
    Langzaam maar zeker ontdekt het trio dat de zaak duidelijke banden heeft met enkele van de machtigste mensen van het land, en met een zeer beschamend, duister hoofdstuk in de Deense geschiedenis.