Blijf zachtjes bij me - Jacqueline Woodson RECENSIE

Recensie: Blijf zachtjes bij me - Jacqueline Woodson

Als Ellie Miah ontmoet, ook al is het maar heel kort, krijgt ze hem niet meer uit haar hoofd. Als ze bij elkaar in de klas komen blijkt deze verliefdheid al snel wederzijds. Net als Ellie haar ouders over hun relatie durft te vertellen, gebeurt het ondenkbare.

Blijf zachtjes bij me begint al met een onheilspellend gevoel. Je weet als lezer niet meteen wat er aan het einde zal gebeuren maar er wordt wel een hint gegeven dat het hart van Ellie gebroken gaat worden. Dit geeft een extra onderlaag die je het hele verhaal met je meeneemt. Daarnaast weet Jacqueline Woodson heel goed de sfeer en de wisselingen in het leven van een tiener weer te geven. De dingen die sowieso al moeilijk zijn, zoals beginnen op een nieuwe school, maar ook de extra moeilijkheden die zowel Ellie als Miah ervaren. Deels door hun thuissituaties, maar zeker ook door de vooroordelen die bij hun relatie van een blank meisje met een zwarte jongen komen kijken. Blijf zachtjes bij me laat duidelijk zien welke impact dit heeft op hun wereldbeeld.

Het verhaal van Blijf zachtjes bij me zit goed in elkaar. Door te kiezen voor een kleine vooruitblik aan het begin zit je vanaf de start op het puntje van je stoel. Daarnaast heeft Jacqueline Woodson het liefdesverhaal van Ellie en Miah op een hele mooie manier beschreven waardoor je vanaf het begin meegenomen wordt en met ze meeleeft. Het vertelperspectief wisselt tussen Ellie en Miah waardoor je beide kanten van het verhaal meekrijgt en al veel eerder weet dat hun liefde wederzijds is dan Ellie en Miah zelf. Het maakt het je gemakkelijk om met beiden te kunnen meeleven en van allebei veel achtergrondinfo te krijgen over hun leven en wat ze meegemaakt hebben.

De schrijfstijl van Jacqueline Woodson is erg aangenaam en laagdrempelig. Het leest gemakkelijk weg en maakt dat je het verhaal goed kunt volgen. Haar schrijfstijl is duidelijk en tegelijkertijd bijna poëtisch. Waardoor je niet alleen plezier beleeft aan het verhaal, maar ook aan de woordkeuze en zinsopbouw van Jacqueline Woodson. Ook is haar schrijfstijl leeftijdsloos waardoor Blijf zachtjes bij me interessant is voor een breed publiek. Zowel tieners als volwassen, en alles daar tussenin, zullen Blijf zachtjes bij me kunnen waarderen.

Blijf zachtjes bij me is een verhaal dat je raakt, ontroert en regelmatig voor een glimlach zorgt. Een echte aanrader voor liefhebbers van liefdesverhalen met een verdrietig randje

Blijf zachtjes bij me

1  2  3  4  5

Jeremiah zit goed in zijn vel. Tenminste, als hij thuis is, in zijn eigen buurt in Brooklyn. Maar nu gaat hij naar een chique middelbare school in Manhattan, waar zwarte tienerjongens nogal opvallen. Daarom is hij verbaasd als hij tijdens zijn eerste week Ellie ontmoet. Zodra hun blikken elkaar kruisen staat de tijd stil en weten ze dat ze bij elkaar horen – ondanks dat zij joods is en hij zwart. Hun werelden verschillen gigantisch, maar dat maakt ze niets uit. Waarom probeert de rest van de wereld hen dan wel uit elkaar te houden?