Win Win : Wunderkammer - Jan van der Cruysse RECENSIE

Recensie: Win Win : Wunderkammer - Jan van der Cruysse

Jan van der Cruysse opent Wunderkammer niet direct met de start van zijn verhaal, maar juist met een persoonlijke inleiding. Door dit geringe stukje tekst wordt meteen duidelijk dat de auteur woorden weet te vormen die een glimlach op je gezicht toveren. De toon die hij hiermee neerzet is heel huiselijk en warm, en de wens dat het gehele boek deze sfeer aanhoudt is dan ook groot. Zou hij het vermogen hebben om deze glimlach vaker te laten ontspruiten, zelfs als zijn vertelling je in de serieuze verhaallijn van Laura trekt...?

Het normale studentenleven van Laura Van Opstal komt op haar kop te staan als zij op een dag een enveloppe ontvangt. De afzender is onbekend, maar de inhoud onthult een mysterieuze ansichtkaart en een businessclass vliegticket naar San Francisco. Argwanend probeert ze achter de naam van de afzender te komen, maar als dat op niets uitdraait, overwint haar nieuwsgierigheid en besluit ze naar Amerika te gaan. In het vliegtuig krijgt ze een een geheimzinnig telegram waarbij haar ervaring uit haar opleiding haar verder op weg helpt. Wat zal haar aan de andere kant van de oceaan te wachten staan?

Terwijl Laura in de luxestoel van het vliegtuig haar raadsel probeert te ontcijferen, vervolgt het verhaal met een ander hoofdstuk. Hierin worden nieuwe personages geïntroduceerd en zijn de omstandigheden totaal verschillend van die waar het vorige hoofdstuk mee afsloot. Vanzelfsprekend verwacht je dat Laura's speurtocht zich in het volgende hoofdstuk weer verder zal ontwikkelen, maar van der Cruysse maakt het zijn lezers niet zo gemakkelijk en kauwt geen kant-en-klare brokken voor. Hij houdt zijn kunstje een flinke tijd vol, waardoor een nieuw hoofdstuk in Wunderkammer telkens een geheel nieuwe setting heeft en weinig meer met het voorgaande hoofdstuk te maken lijkt te hebben. Het is inventief, maar wekt tegelijkertijd verwarring op. Je moet bij elk hoofdstuk opnieuw beginnen en hierdoor lijken het allemaal opzichzelfstaande korte verhalen te zijn. Ze komen echter overeen dat ze open worden afgerond, waardoor er vragen ontstaan die lange tijd geen antwoorden krijgen. Gaandeweg krijgt alles een plaats. Maar laat het duidelijk zijn: je krijgt niet voor niets!

Wunderkammer bevat een aantal ingewikkelde onderwerpen, maar de soepele en onderhoudende schrijfwijze van de auteur helpt je er zonder problemen doorheen. Het vlotte tempo en de vaart van de gebeurtenissen zijn regelmatig voorzien van een laagje humor en zorgen ervoor dat de pagina's voorbijvliegen. Hoewel de onderwerpen -voor de meeste mensen- ver bij hun bed vandaan staan, geeft de vlotte pen van de auteur de binding die nodig is om aan het verhaal gekluisterd te zijn. Details die op het ene moment buitensporig en overbodig lijken, blijken later toch een belangrijk aandeel in het fundament te hebben. Stukje bij beetje worden geheimen prijsgegeven en worden de losse touwen tot een prachtige en ingenieuze vlecht samengebonden.

De auteur weet zijn lezers een spannend en tevens informatief verhaal voor te schotelen waarbij beide kanten van criminaliteit worden belicht. Niet alles is zuiver goed en niet alles is slechts kwaad. De vermakelijke schrijfwijze van de auteur heeft een fantastisch samenspel met de ietwat onherbergzame onderwerpen waardoor het een genot is om Wunderkammer te lezen. Daarbij laat hij zijn lezers niet vallen en geeft ze op het eind nog een overzichtelijke personenlijst, waarbij ze netjes staan gerangschikt per plaats.

Win Win

1  2  3  4  5

Laura staat op het punt af te studeren als ingenieur wanneer ze een envelop ontvangt, afzender onbekend. Inhoud: een ansichtkaart en een ticket voor een vlucht in businessclass naar San Francisco. Van Nigeria tot China wacht haar een verhaal van verdronken bootvluchtelingen, grootschalige zwendel met covidvaccins, moord en inbraak op bestelling en dealers in een traagwerkend gif. Haar gastheer is specialist in cryptofoons en cryptomunten. Met Win Win brengt Jan Van der Cruysse weer een ingenieus geconstrueerd misdaadverhaal zoals alleen hij dat kan schrijven: wervelend en erudiet, boordevol verfijnde humor, helemaal mee met deze tijd, zijn lezers heen en weer slingerend tussen locaties, tijdspannen en personages. Bovendien is de basis van het verhaal beangstigend actueel. ‘De Bling Bling-trilogie is een van de meest boeiende misdaadverhalen die er dit decennium in ons taalgebied zijn geschreven.’ – John Vervoort, Het Nieuwsblad ‘Jan Van der Cruysse combineert een gouden pen met humoristische flair. Ook in Boem Boem 1 is hij weer flink op dreef […]. Puur leesplezier.’ – Caroline De Ruyck, Het Laatste Nieuws ‘Jan Van der Cruysse levert weer een geslaagde thriller af die met gezonde ambitie uit de schaduw van de Vlaamse kerktoren treedt.’ – Sam De Wilde over Boem Boem 2 , Humo