Stormval - Tove Alsterdal RECENSIE

Recensie: Stormval - Tove Alsterdal

Olof Hagström gaat naar zijn ouderlijk huis waar hij niet meer is geweest sinds hij het huis twintig jaar geleden verliet. Als Olof bij het huis aan komt hoort hij de hond blaffen, de hond lijkt opgesloten. Olof gaat een kijkje nemen in het huis en vindt zijn vader in de douche, dood. Eira Sjödin wordt op de zaak gezet en komt er al snel achter waar ze Olof van kent. Twintig geleden is er een meisje in het dorp verdwenen en Olof was de veertienjarige jongen die de moord op Lina bekende. Heeft hij iets te maken met de moord op zijn vader?

Stormval is vanuit meerdere perspectieven geschreven. Je leest vooral vanuit Eira, die vanuit de politie de taak heeft om de moord op te lossen. In deze hoofdstukken leer je haar kennen en kom je erachter waarom ze terug is in het dorp waar ze is opgegroeid, na een paar jaar in Stockholm te hebben gewerkt. Haar personage is goed uitgewerkt. Ook lees je over het onderzoek vanuit haar perspectief. Ze komt steeds meer te weten en samen met haar kom je er langzaam achter dat er veel meer gaande is dan enkel de moord op Sven Hagström, Olofs vader.

Stormval begint met Olof die zijn vader dood in huis vindt. Doordat het perspectief vanuit Olof is, ga je als lezer aan zijn schuld twijfelen. Maar is dat wel zo? Hij heeft al eens iemand vermoord, dat heeft hij zelf bekend. Dat is dan ook hoe de buren en anderen in het dorp erover denken. De hoofdstukken vanuit Olof waren interessant en geeft een andere blik op het verhaal. Dit perspectief is een toevoeging op het verhaal, je krijgt een andere blik op de zaak dan als het alleen vanuit Eira geschreven zou zijn.

Tove Alsterdal heeft een fijne schrijfstijl. Het boek leest vlot en de personages zijn goed uitgewerkt. Maar er zitten ook stukken in die overbodig lijken, dit maakt het verhaal alleen maar verwarrend en voegt niks toe. Ook verspringt het af en toe van setting middenin de tekst, zonder dat het duidelijk aangegeven is. Met bijvoorbeeld een witregel ertussen was het duidelijker geweest. Hierdoor raak je als lezer de draad even kwijt.

Het plot van Stormval is ook niet heel bijzonder. Er mist een goeie plotwending. Het einde was voorspelbaar, een beetje thrillerlezer ziet dit al aankomen. Dat had veel sterker kunnen zijn en het boek mist hierdoor ook wat spanning.

Stormval van Tove Alsterdal is een boek met een goed begin, maar een tegenvallend eind. De personages zijn goed uitgewerkt, maar er mist wat spanning.

Recensie: Stormval - Tove Alsterdal

Stormval

1  2  3  4  5

Een smalle weg kronkelt door de bossen, langs een spiegelgladde rivier, waarin de bergtoppen zich blauw weerspiegelen. In een opwelling slaat Olof Hagström af, verder het bos in, naar het ouderlijk huis dat hij meer dan twintig jaar geleden verliet. Het afgelegen huis lijkt verlaten, maar binnen is een hond eindeloos aan het blaffen. Als Olof een kijkje in het huis neemt, vindt hij daar het levenloze lichaam van zijn vader, die met messteken is omgebracht.
    Politierechercheur Eira Sjödin wordt op de zaak gezet, en Olof lijkt de enige verdachte. Ze herkent Olof, hij was ooit het middelpunt van een misdaad die het dorp jarenlang in zijn greep hield. Eira was negen jaar oud toen Lina Stavred werd vermoord. Olof was de veertienjarige jongen die de moord op Lina bekende. Hij was de jongen uit Eira’s nachtmerries.