Heartstopper 2 - Alice Oseman RECENSIE

Recensie: Heartstopper 2 - Alice Oseman

Charlie heeft Nick spontaan gekust, maar dat heeft niet geleid tot de gewenste reactie. Charlie voelt zich stom en verdrietig omdat hij ooit dacht dat het wat zou kunnen worden en omdat hij hun vriendschap op het spel heeft gezet. De volgende ochtend gebeurt er echter iets onverwacht: Nick staat voor de deur en kust Charlie! Nu begint het moeilijkste, samen moeten ze veel over elkaar en zichzelf ontdekken.

Alice Oseman geeft de lezer twee bladzijden de tijd om weer in het verhaal van Charlie en Nick te komen. Op een dramatisch moment weliswaar. Je merkt al heel snel dat Heartstopper 1 zo veel impact heeft gehad op je eigen leeservaring, dat je zo weer dit nieuwe deel wordt ingezogen. De formule is precies hetzelfde, en het aantal personages wordt niet sterk uitgebreid. Toch wordt het nergens eentonig of saai.

De karakterontwikkeling van Charlie en Nick gaat namelijk gestaag verder in Heartstopper 2. Ze ontdekken wat het betekent om er te zijn voor elkaar en ze leren omgaan met hun gevoelens. Vooral voor Nick is het een verwarrende tijd en dat zet Oseman bijzonder goed neer. Het voelt wat idyllisch met momenten, maar dat is het niet. Er zijn genoeg ogenblikken dat je de onzekerheid en zelfs wanhoop van de personages voelt. Niet iedereen is even aardig en dat komt sterk overeen met de realiteit. Wat wel goed als wijze les verstopt zit in Heartstopper 2, is dat acceptatie begint bij jezelf.

Heartstopper deel 2 is opnieuw een graphic novel met zwart-witte illustraties. Iets wat trouwens niet opvalt als je aan het lezen bent. De cover is in kleur en het lijkt alsof je zelf de kleuren gedurende de rest van het verhaal ongemerkt bedenkt. De illustraties stralen een lieflijke sfeer uit en dat komt ook doordat Oseman op bepaalde bladzijden bloemen en blaadjes rond laat dwarrelen. De goedhartige, verliefde blik in de ogen van Charlie en Nick spreekt boekdelen en laat de lezer mee zwijmelen met de jongens.

De eenvoud van de tekeningen geeft ruimte aan de tekst en aan de gevoelens van de personages. Je kan niet anders dan meeleven met de jongens en hun vrienden. Al zal de ene lezer zich meer herkennen in het onderwerp dan de andere, het is een universeel verhaal van liefde en hoe je obstakels moet leren omzeilen. De manier waarop Oseman het brengt moet je wel liggen en zal echt een kwestie van smaak zijn. Het is vrij zoetsappig allemaal.

Ondertussen zijn deel drie en deel vier ook al vertaald naar het Nederlands en later deze maand gaat Heartstopper de serie ook in première op Netflix! Voor de fans van Charlie en Nick is er dus nog meer dan genoeg om naar uit te kijken! En dat is maar goed ook, want eens dat je deze twee in je hart sluit, wil je alleen maar meer zien en lezen van hen.

Recensie: Heartstopper 2 - Alice Oseman

Heartstopper 2 - Nick en Charlie worden verliefd...

1  2  3  4  5

De serie waar je niet omheen kan: Heartstopper is hot!

Nick en Charlie waren beste vrienden, maar één spontane kus heeft alles veranderd. Charlie weet zeker dat hij een vreselijke fout heeft gemaakt en zijn vriendschap met Nick voor altijd heeft verpest. Ondertussen is Nick is meer in de war dan ooit. Maar de liefde werkt op verrassende wijze en Nick ontdekt langzaam maar zeker nieuwe dingen over zijn vrienden, zijn familie… en zichzelf.