Verdoemd - Jerome Loubry RECENSIE

Recensie: Verdoemd - Jerome Loubry

Haïti wordt gekenmerkt door haar verdeeldheid: de rijken wonen in het met hekken omrande Pétionville, de armen in de sloppen van Cité Soleil. Maar dan worden de rijken opgeschrikt door een reeks rituele moorden waarbij alles lijkt te wijzen op de grote rol van voodoo, een officiële godsdienst in Haïti. Inspecteur Simon Bélage gelooft echter niet in voodoo en zoekt samen met zijn partner Manus en dochter Rachelle naar het echte motief, dat hen naar het oude weeshuis 'Het Gelukkige Graf' lijdt. Echter, er is niets gelukkigs aan dit weeshuis. Zal het Simon lukken om de geheimen uit het verleden te ontrafelen of zal het hem zijn kop kosten?

Verdoemd is de zinderende thriller van Jérôme Loubry over het contrast tussen rijk en arm in Haïti, de vergiftigde (politieke) systemen die lijden tot corruptie en het gebrek aan kansen van de kinderen die er worden geboren door de kinderhandel. Jérôme Loubry schildert Haïti af als de hel op aarde, het land dat zich voedt met zijn eigen kinderen, terwijl hij een meeslepende thriller op papier heeft gezet.

Verdoemd heeft een ijzersterke opbouw waardoor de lezer van de eerste tot de laatste bladzijde wordt meegetrokken in het verhaal. Het kale plot is simpel en niet erg verassend maar door de steengoede uitwerking waarin Jérôme Loubry speelt met de personages, de gezichtspunten en het samen laten komen van verschillende verhaallijnen is Verdoemd meeslepend en onvoorspelbaar. Jérôme Loubry maakt tactisch gebruik van de allesverwoestende aardbeving die in 2010 het eiland terugbracht naar 'punt 0'. Als lezer weet je wat er gaat gebeuren, Verdoemd telt letterlijk af tot het moment waarop alles instort, maar de personages zijn zich van geen kwaad bewust. Die spanning tussen weten en niet-weten geeft nog een extra dimensie aan het verhaal.

De spanning in Verdoemd is van een 'de rillingen lopen over je rug'-niveau. Te meer omdat het verhaal van Verdoemd een hoge realiteitszin heeft. Sterker nog, Jérôme Loubry waarschuwt de lezer vooraf: "Een deel van dit verhaal is pure fictie. Het andere deel is werkelijkheid, en nog altijd actueel". De samenloop met de realiteit en tegelijkertijd de parallellen met de Griekse Orpheus en Eurydice zorgen ervoor dat de lezer zich continu op de scheidslijn tussen fictie en non-fictie begeeft. Maar mede hierdoor en de vlotte schrijfstijl van Jérôme Loubry is het onmogelijk om Verdoemd weg te leggen.

Kortom, Verdoemd is een fascinerende, confronterende en meeslepende thriller. Jérôme Loubry houdt de lezer de (gruwelijke) feiten voor, maar doet dit met een mega sterk verhaal dat van begin tot eind de aandacht van de lezer weet vast te houden. Verdoemd verdient het om gelezen te worden, omdat het een steengoede thriller is en zelfs misschien wel om de lezer wakker te schudden over alles wat zich nog altijd afspeelt in Haïti.

Recensie: Verdoemd - Jerome Loubry

Verdoemd

1  2  3  4  5

In een chique wijk in Port-au-Prince wordt voor de tweede keer in een week een vermoord echtpaar aangetroffen. Hun verminkte lichamen liggen in hun slaapkamer, aan het voeteneinde van het huwelijksbed: zonder handen en met pinnen in de ogen. Naast de slachtoffers worden kleine doodskisten van origami gevonden.

Alles wijst op een rituele moord. In Haïti, waar voodoo een officiële godsdienst is, berichten de kranten dan ook al snel over een voodoo-seriemoordenaar. Inspecteur Simon Bélage wil van die verklaring niets weten. In zijn ogen is voodoo puur bijgeloof en ligt het motief van de moorden eerder bij de kinderhandel en corruptie die het land teisteren. Samen met zijn partner Marcus en dochter Rachelle gaat hij op onderzoek uit. Hun zoektocht leidt naar een oud weeshuis dat de sinistere bijnaam ‘Het vrolijke graf’ draagt. Bélage duikt in het duistere verleden van het inmiddels allang gesloten weeshuis, en legt meer bloot dan hem lief is. Wat heeft zich al die jaren geleden tussen deze muren afgespeeld? En hoeveel mensen zullen daar nu nog de prijs voor moeten betalen?