Twitch en de vlucht van de ijsvogel - M.G. Leonard RECENSIE

Recensie: Twitch en de vlucht van de ijsvogel -  M.G. Leonard

Het jeugdboek Twitch en de vlucht van de ijsvogel is geschreven door M.G. Leonard. M.G. Leonard is een internationaal kinderboekenschrijfster en ook de auteur van de bestseller Keverjongen. In het boek Twitch en de vlucht van de ijsvogel staan geen illustraties door de tekst heen. Voorafgaand aan het verhaal staat een plattegrond getekend met alle plekken die in het verhaal voorkomen. Deze is geïllustreerd door Laurissa Jones. De plattegrond kan je er tijdens het lezen bij pakken om te zien waar de personen zich op dat moment bevinden. Dit is erg handig en een pluspunt van het boek. Bij elk hoofdstuk staat er een vogel bij de titel getekend. Dat is leuk gedaan. De titels van de hoofdstukken zijn vaak afgeleid van iets wat met vogels te maken heeft, zo is het woord 'Roekoeloos' goed bedacht. Je mist af en toe wel een plaatje omdat je graag mee wil kijken met wat er allemaal gebeurt. Het verhaal is duidelijk en beeldend beschreven, dus ook zonder illustraties kan je je er toch een beeld van vormen.

Het verhaal gaat over Twitch. Twitch is een aardige jongen, maar vooral een vogelliefhebber en een vogelkenner. Twitch heeft zomervakantie en raakt verstrikt in een zoektocht naar een veroordeelde overvaller. Deze heeft zich verstopt in het Avesbos. Twitch gaat met al zijn talenten op zoek naar de buit en de overvaller, dit zorgt voor zeer spannende gebeurtenissen. Hij zet bij het speuren ook zijn talent voor vogelspotten in. De passie voor vogels die Twitch heeft, wordt door het gehele verhaal goed duidelijk. Door de gesprekken heen wordt er informatie gegeven over verschillende soorten vogels. Zo leer je wat verschillen tussen bepaalde vogels zijn en in welke landen de vogels leven. Deze kennis is leuk gecombineerd met het spannende verhaal. Het verhaal bevat namelijk spannende wendingen, zo blijken ineens namen van personen toch anders te zijn of wordt er gedacht dat de verdachte een man was, maar blijkt het toch een vrouw. In het verhaal komen ook nog maatschappelijke thema's ter sprake zoals pesten en vriendschap. Er worden goede en leerzame boodschappen meegegeven in het boek.

Het lettertype in het boek is duidelijk en groot en daarnaast lijkt de ruimte tussen de regels ook wat groter dan gemiddeld. Dit zorgt ervoor dat het boek fijn weg leest. Het boek is geschikt voor kinderen vanaf 9 jaar. Het is een leuk, spannend en leerzaam boek! Na het lezen van het boek kan het best zo zijn dat ook jij op zoek wil gaan naar mooie vogels en een vogelspotter wil worden.

Twitch en de vlucht van de ijsvogel

1  2  3  4  5

Twitch heeft een passie voor vogels kijken.