Kamer 19 - Marc Raabe RECENSIE

Recensie: Kamer 19 - Marc Raabe

Een première wordt ruw verstoord als het normale beeld ineens veranderd en er een opname verschijnt van een snuff-film. Daarop wordt een jonge vrouw mishandeld en uiteindelijk hardhandig vermoord. Het onthutste publiek weet niet wat ze moet geloven, want al snel blijkt dat de vrouw uit de opnames de dochter van burgemeester Otto Keller is. Door haar turbulente verleden ontstaat er twijfel over de echtheid van de film. Maar wat bedoelde de moordenaar met zijn ellendige zin aan het eind van de opname, en waarom is de dochter van Keller niet bereikbaar?

Rechercheur Tom Babylon wordt op de zaak gezet en hij wordt bijgestaan door psychologe Sita Johanns. Tom is een energiek en sympathiek personage en al snel is duidelijk dat hij een enorm trauma van vroeger met zich meedraagt. Mondjesmaat wordt duidelijk dat het om zijn overleden zusje gaat, maar de nieuwsgierigheid naar zijn verleden blijft groots aanwezig. Doordat diverse gebeurtenissen beknopt worden weergeven, levert Toms historie geen belemmering aan de vertelling en is Kamer 19 prima op zichzelf te lezen. Marc Raabe weet echter niet volledig de ontstane nieuwsgierigheid te voeden en daarom is het aan te raden om de reeks bij het begin te starten. Sleutel 17 is de titel van het boek dat voorafging aan Kamer 19

Ook psychologe Sita is een interessant personage. Haar vertelling wisselt tussen de tegenwoordige tijd, waarin zij met haar team de gebeurtenissen rondom de snuff-film uitzoekt, en haar verleden. Haar historie wordt door middel van losstaande hoofstukken prijsgegeven en hoewel het tempo hiervan traag is, is het een uitstekende zet van de auteur. De dame in kwestie heeft een behoorlijk afstandelijk karakter, maar de uitdieping van haar verleden weet haar een ziel te geven. Je krijgt het gevoel dat je haar leert kennen en gelijktijdig transformeert ze tot een personage waarmee identificatie mogelijk is.

De schrijfstijl van Raabe is precies wat je van een Duitse auteur verwacht: krachtig en zakelijk. Verwacht dus geen historische roman die rijkelijk gevuld is met details die je mee het verhaal in slepen, want dan zul je teleurgesteld worden. Kamer 19 wordt opgefrist door af en toe gedetailleerde segmenten in het verhaal te strooien. Hoewel ze voornamelijk met de personages te maken hebben, zijn er toch ook details aanwezig die voor een grotere sfeerbeleving zorgen en hierdoor is de Duitse setting goed voor de geest te halen.  De auteur weet de spanning ook op een goed niveau te houden. Het wordt vooral teweeggebracht door het onbekende en de dingen die niet staan uitgeschreven, maar dat levert een zeer goed tempo en een kranige spanningsboog op.

Kamer 19 bevat een interessant en niet- alledaags onderwerp, steekt goed in elkaar en weet in vlagen verrassend uit de hoek te komen. Als je niet gefocust bent op de achtergronden van personages, is het uitstekend als standalone te lezen, ondanks dat het eigenlijk een tweede deel in een reeks is. Wil je meer over de personages weten, is het aan te raden om gewoon bij het begin te starten en zo het leven van de personages in te duiken.

Recensie: Kamer 19 - Marc Raabe

Kamer 19

1  2  3  4  5

Het tweede deel van de razendspannende serie over rechercheur Tom Babylon, van de Duitse bestsellerauteur Marc Raabe. Op het openingsevenement van de Berlinale zorgt een snuff-movie voor een massale schok. Ruim 1800 sterren en beroemdheden zien hoe een gruwelijke moord op camera is vastgelegd. Het slachtoffer is de dochter van burgemeester Otto Keller. De dader dreigt dat het niet bij deze moord zal blijven.
    Rechercheur Tom Babylon en psychologe Sita Johanns staan met hun onderzoek naar de moord onder hoge druk. Maar een groep beroemdheden rond Otto Keller werkt hen tegen. De burgemeester heeft duidelijk iets te verbergen.
    Op de plaats-delict ontmoet Babylon een angstige getuige: een meisje van elf jaar oud dat niet kan praten. Haar enorme gelijkenis met Toms vermiste zus Viola rijt oude wonden bij hem open. Dan wordt de dochter van een andere Berlijnse beroemdheid ontvoerd. En plotseling realiseert Sita Johanns zich dat er een verband bestaat tussen haar en de slachtoffers: een vreselijke gebeurtenis in haar jeugd – en het getal negentien.