Kop vol gruis - Erik Wouters RECENSIE

Recensie: Kop vol gruis - Erik Wouters

Een koffiezetapparaat met een gescheurd filterzakje. Dat is mijn hoofd ... Wanneer het filterzakje stuk is komt er water én koffiegruis in je kop ... Alles komt binnen ... Alles. Altijd. Een kop vol gruis.

Eén van de mooie metaforen uit het boek van Erik Wouters. Metaforen die je inzicht en begrip geven in het leven van een jongen met autisme.

Kop vol gruis neemt je mee in het leven van Dag. Dag is een tiener met autisme. Dag denkt anders, leeft anders, ervaart anders. Zo ziet hij ieder TL-licht flikkeren, komt alles wat hij hoort keihard binnen en blijft hij nadenken wanneer iemand figuurlijke taal gebruikt. De letterlijke gedachtegang van Dag wordt beschreven in dit boek. Hij gaat van de hak op de tak, wat je als lezer meermaals aan het lachen maakt.

Het boek wordt geschreven vanuit meerdere perspectieven. De meeste hoofdstukken zijn geschreven vanuit Dag, maar er zijn ook hoofdstukken vanuit Erik Wouters, de leerkracht van Dag, vanuit Anna, het zusje van Dag, en vanuit Norah, een vriendin van Dag. Bij ieder hoofdstuk staat aangegeven vanuit wie het geschreven is, wat het voor de lezer erg duidelijk maakt. Dit is ook perfect passend bij een boek over autisme, aangezien het duidelijkheid en een verwachtingspatroon biedt. Sommige wisselingen zijn vrij snel en deze hoofdstukken zijn kort. Niet iedere schrijfstijl in het boek brengt het verhaal even goed over.

Naast de hoofdstukken vanuit de personages zijn er ook hoofdstukken die de twee werelden in de kelder van Dag beschrijven. Werelden van playmobile wel te verstaan. Een oefenwereld, waarin Dag moeilijke sociale situaties al eens oefent en een wonderwereld waarin sprookjesfiguren leven. Met behulp van de wonderwereld zoekt Dag antwoorden op vragen over het leven. Deze passages zijn beschreven als losse verhalen. Met name de verhalen over de wonderwereld zouden in een apart kinderboek passen, zo fijn geschreven.

Kop vol gruis laat je achter met een fijn gevoel. Zelfs met alle moeilijkheden die Dag in zijn leven tegenkomt, is het een heel mooi mens. Grappig, gevoelig en zorgzaam over zijn naasten. Hij is heel eerlijk en heeft een berg aan zelfkennis.

Dit boek is een echte aanrader voor iedereen die meer inzicht wil krijgen in het leven van een jongere met autisme. Vanuit het perspectief van een leerkracht is dit ook zeker een aanrader. De beproevingen die iemand met autisme dagelijks doorstaat, lijken voor ons de normaalste zaak van de wereld. Dit boek zorgt voor extra begrip, extra kennis en extra handvatten om iemand met autisme te helpen waar hij of zij dit nodig heeft. Niet door ze daadwerkelijk te benoemen, maar door je een kijkje te geven in de hersenspinsels van Dag.

Recensie: Kop vol gruis - Erik Wouters

Kop vol gruis

1  2  3  4  5

Soms hard, soms hilarisch, maar uiteindelijk vooral zacht en teder. En écht, want niets in dit boek is verzonnen.

Dag worstelt elke dag met zijn autisme. In zijn kelder bouwt hij met Playmobil twee werelden: zijn Oefenwereld, waarin hij situaties in de echte wereld nabootst en oefent, en zijn Wonderwereld, waarin hij aan de hand van zelfverzonnen verhalen antwoorden zoekt op vragen over het leven. Samen met de schrijver (die ook Dags leraar is), de vrienden, de zus en de mama van Dag banen we ons een weg door al het gruis in zijn kop. Een bijzonder boek dat de lezer inzicht geeft in de denk- en leefwereld van Dag. Voor iedereen vanaf 14 jaar met dezelfde levensvragen als jij en ik.