Vleugels van de dood - Beau Charlotte RECENSIE

Recensie: Vleugels van de dood - Beau Charlotte

Het verhaal speelt zich af in Nerefel, een land waar een burgeroorlog is losgebarsten en armoede het land in zijn greep houdt. Brynn woont en werkt voor haar oom en tante, maar ze hebben het niet breed. Als haar oom en tante geen mogelijkheid meer voor ogen zien geven ze toestemming aan de rijke edelman Gilroy om met Brynn te trouwen. Brynn stelt zich meer voor deze man open en er beginnen zelfs gevoelens van vertrouwen los te komen als ze wordt ontvoerd door de tegenstanders van Gilroy. Brynn wordt een pion in de oorlog.

Vleugels van de dood is het eerste deel in een reeks van Beau Charlotte. Op de achterflap staat dat het een sprookje voor young adults is, waarin de schurken op een originele manier in de schijnwerpers worden gezet. Het is dan wel goed om te weten dat het geen gezellig sprookje is: verkrachting, mishandeling en moord passeren de revue. Gelukkig staat hier ook een korte waarschuwing van op een van de eerste pagina's van het boek, na de prachtige kaart van de wereld die het boek zowel opent als afsluit.

Beau Charlotte heeft een hele fijne schrijfstijl. Het is erg makkelijk geschreven en goed te volgen, maar toch neemt ze je mee in het verhaal en laat ze je niet snel los. Het verhaal zelf begint heel cliché, een arm meisje waar een edelman dan plotseling smoorverliefd op wordt. Daarnaast slaat ze de plank mis als er een scène langskomt waarin een personage wordt verkracht. Het is onlogisch geschreven, slecht onderbouwd en ook niet uitgelegd. Het wordt zelfs een beetje vergeten en ook het personage lijkt er niet mee bezig te zijn. De personages in dit boek zijn bovendien erg wispelturig en gaan binnen twee bladzijdes om van diep verdriet naar lust naar blijdschap.

Verder in het boek komt dan toch meer diepgang. Het verhaal gaat over goed tegen kwaad en als die twee in elkaar gaan overlappen wordt het alsnog een sterk verhaal. Het hoofdpersonage, Brynn, laat wel veel te wensen over, maar ook zij maakt een groei mee. Ze heeft het meteen erg zwaar en als er hele slechte dingen gebeuren wuift ze alles weg onder de noemer 'kan gebeuren'. Dit had meer uitgewerkt mogen worden, maar wellicht is het de enige manier voor Brynn om met haar situatie om te gaan.

Als je daar overheen kan kijken is het verhaal zeker interessant als een eerste deel voor een fantasy serie. Het heeft alles in zich om een hele fijne reeks te worden. De middeleeuwse setting is natuurlijk geweldig om in rond te lopen en gecombineerd met de magie heeft het eigenlijk alles wat we in een Young Adult Fantasy teurg willen zien. Zeker een boek dat iedereen zelf moet ontdekken en waar de meningen verdeelt over zijn, maar na het einde is een tweede deel niet af te slaan.

Vleugels van de dood

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

De burgeroorlog in Nerefel weegt zwaar en de armoede neemt toe. Uit wanhoop van haar familie wordt het dorpsmeisje Brynn uitgehuwelijkt aan de edelman Gilroy. Wanneer Brynn zich meer voor haar verloofde openstelt en gevoelens van vertrouwen en veiligheid begint te ontwikkelen, wordt ze ontvoerd door de sluwe en wraaklustige Szarka, dienaar van de rebellenleider en de laatste magiër van Nerefel. Brynn raakt verwikkeld in een complot en komt in een duister en onbekend gebied terecht. Een sprookje voor young adults, waarin de schurken op een originele manier in de schijnwerpers worden gezet. Dit is het eerste boek in een reeks.