Het huis in de polder - Erik Jan Tillema RECENSIE

Recensie: Het huis in de polder - Erik Jan Tillema

Het huis in de polder beslaat het dagboek van de hoofdpersoon. Hij is in de zomervakantie in de oude boerderij van zijn tante Clara komen wonen. De dagboekfragmenten volgen op de proloog, waarin iemand zich afvraagt wie de jongen is die deze fragmenten heeft geschreven. De boerderij is namelijk verlaten, maar alle spullen staan er nog. Wie is de jongen die in het dagboek heeft geschreven? Is het echt gebeurd? Of had de jongen gewoon lekker veel fantasie? En wat is er aan de hand met huis waar de jongen pas net is komen wonen met zijn ouders?

Erik Jan Tillema heeft met Het huis in de polder een super spannend verhaal neergezet. Je leest mee in het dagboek van de hoofdpersoon. Maar in plaats van antwoorden, krijg je als lezer eigenlijk alleen maar meer vragen. Wat is er precies met het huis aan de hand? Wonen er geesten of spoken? Het ene moment denk je als lezer de clou in handen te hebben, het andere moment merk je dat je er compleet naast zat.

Van dag tot dag, een zomer lang, lezen we mee in het dagboek van de jongen. De datum is iedere keer vermeld. Soms beslaat het dagboekfragment een heleboel informatie, maar er zijn ook dagen dat de jongen weinig nieuws te melden had in zijn dagboek. Dit zorgt ervoor dat het boek gemakkelijk leest. Je wordt als het ware aan de hand meegenomen in zijn zomervakantie.

De spannende effecten zijn door Erik Jan Tillema heel subtiel verwerkt, namelijk door meer niet te vertellen dan wel. Ook word je regelmatig op het verkeerde been gezet. Dit zorgt ervoor dat het geen boek is dat je makkelijk aan de kant legt. Je wil gewoon weten hoe het verder gaat.

Het spookhuis waarin de hoofdpersoon is komen wonen, is heerlijk luguber. Er gebeuren de gekste en engste dingen, vooral 's nachts. Enge geluiden, windvlagen en duidelijke stemmen zijn de spannende ingrediënten van dit boek. Tillema is erin geslaagd om middels het dagboek dat je te lezen krijgt een gruwelijke geschiedenis over het huis weer te geven. Een huis dat zijn ouders ook alleen maar hebben geërfd van tante Clara. Tillema heeft een fijne schrijfstijl. Geen toeters of bellen; er staat geen woord te veel in dit boek. De spanning wordt goed opgebouwd.

Het huis in de polder is een super spannende jeugdthriller. Het is niet geschikt voor mensen met een zwakke maag... Essentieel is dat je je zenuwen in bedwang kan houden.

Het huis in de polder

1  2  3  4  5

In een verlaten boerderij wordt een dagboek van een jongen gevonden. Wat er te lezen is, is huiveringwekkend. Waarom heeft hij dat allemaal opgeschreven? Is het echt gebeurd, of had hij gewoon te veel fantasie? En wat is er aan de hand met het huis waar hij sinds enkele maanden met zijn ouders in woonde? Lees mee, van dag tot dag, een zomer lang. Vraag je af: kunnen de dingen die hij beschrijft echt gebeurd zijn? En waar is de jongen gebleven? Dit dagboek is het enige wat van hem terug te vinden is … Een bloedstollend verhaal waarin alles een mysterie blijft, tot aan de laatste bladzijde. Voor lezers met stalen zenuwen vanaf 12 jaar.