Slechts een diefstal - Ann-Helén Laestadius RECENSIE

Recensie: Slechts een diefstal - Ann-Helén Laestadius

Het verhaal in Slechts een diefstal draait voornamelijk rond Elsa en haar Samische familie. Wanneer Elsa 9 jaar oud is, is ze (in haar eentje) getuige van de moord op een van de rendierkalveren van haar familie. Ze heeft gezien wie de dader is, maar wordt gedwongen hier over te zwijgen. Haar vader besluit met Elsa aangifte te doen, maar de politie doet het af als "slechts" een diefstal. Steeds vaker krijgen de Sami te maken met discriminatie en lopen de spanningen binnen het dorp verder op.

Slechts een diefstal is opgebouwd in 3 delen. Deel 1 gaat over de jonge Elsa en begint bij de moord op het rendierkalf. De wijze waarop dat omschreven is, zorgt gelijk voor een bepaalde tragische lading. Je voelt het verdriet om het dier en tegelijkertijd de boosheid waarom deze wreedheid plaats heeft gevonden. Wel is het eerste deel wat traag omdat het heel uitgebreid de setting en de familie van Elsa neerzet.

In deel 2 wordt een sprong in de tijd gemaakt van 10 jaar. Elsa heeft gestudeerd maar besluit toch weer terug te keren naar haar dorp. Ze is gegroeid als persoon, wil de kudde van haar vader overnemen en neemt het steeds meer op voor haar cultuur en de misstanden tegen hen. Hierbij stuit ze echter op veel weerstand, ook binnen haar eigen gemeenschap. Dit deel is door Ann-Helén Laestadius heel vlot en met de nodige spanning geschreven; je vliegt door de pagina's heen. Je voelt de strijd van Elsa als lezer en dat maakt dat je enorm met haar meeleeft. De discriminatie, de zelfmoorden en zeker ook het dierenleed gaan je als lezer niet in de koude kleren zitten.

Deel 3 zorgt voor een afsluiting en afronding van het verhaal, die is eigenlijk mooi en tragisch tegelijk. Wel voelt het op sommige plekken wel wat gehaast.

In het dankwoord staat Ann-Helén Laestadius er bij stil dat het verhaal van Elsa weliswaar fictie is, maar Slechts een diefstal wel op waargebeurde verhalen is berust. Dat de misstanden tegen de Sami in werkelijkheid nog erger zijn. En dat maakt dat het verhaal nog meer indruk maakt.

Slechts een diefstal is geen vrolijk boek, maar gaat wel een over een sterk meisje en hoe zij zichzelf staande probeert te houden in een wereld vol discriminatie richting haar gemeenschap. En het is ook een waardevolle inkijk in een bijzonder cultuur.

Slechts een diefstal

1  2  3  4  5
    (17 stemmen)

Ten noorden van de poolcirkel biedt de zon slechts een paar uur per dag een bleek licht voordat het landschap weer in duisternis wordt gehuld. Elsa is negen jaar oud en de dochter van een Samische rendierherder. Wanneer ze op een ochtend in haar eentje naar de rendieren skiet, is ze getuige van de moord op Nastegallu, een van de rendierkalveren. Ze wordt gedwongen te zwijgen, maar draagt het donkere geheim voor altijd met zich mee.
    Tien jaar later vecht Elsa voor haar plek in de kleine gemeenschap. Ouderlingen verwachten dat de jonge vrouw haar plaats kent, maar Elsa wil meer uit haar leven halen. Terwijl om haar heen het racisme en de bedreigingen tegen de Sami escaleren, wordt Elsa het doelwit van de man die ooit haar rendier doodde.
    Slechts een diefstal is een bijzondere en indringende roman over een jonge vrouw die haar plek zoekt in een samenleving die gevormd is door tradities en angst.