Geen weg terug - Elvin Post RECENSIE

Recensie: Geen weg terug - Elvin Post

Eva, Anna, Fleur en Kim zitten in de 5e klas van de middelbare school en zijn goede vriendinnen. De vier vriendinnen fietsen terug naar huis na een schoolfeest. Ze kiezen een andere route dan normaal en krijgen daar al snel spijt van.

Op weg naar huis stuiten de vier meiden op een auto met daarnaast twee neergeschoten mannen op de grond in een plas bloed. De situatie is angstaanjagend, maar Fleur ziet een tas met geld achterin de auto staan en kan alleen nog maar denken aan de nieuwe spulletjes die zij met dat geld kan kopen. Snel grist ze de tas mee en zo worden de andere drie meiden tegen hun wil meegesleurd. Fleur wil absoluut niet dat ze naar de politie gaan en haalt de meiden over om tegen niemand iets te zeggen.

Geen weg terug wordt voornamelijk beschreven vanuit het perspectief van Eva. Eva vindt het verschrikkelijk dat Fleur zo impulsief is geweest en kampt met een onzeker gevoel. Want ze weet zeker dat één van de neergeschoten mannen zijn oog opende en haar zag.

Af en toe wisselt het verhaal naar het perspectief van Anna. Dat is fijn, want zo krijg je als lezer door dat toch ook Anna niet blij is met de keuze die Fleur heeft gemaakt. De vriendschap tussen Anna en Eva is net iets hechter dan met de andere meiden. Leuk detail is de app-gesprekken tussen de twee meiden.

De hoofdstukken zijn kort en de zinnen niet ingewikkeld. Al vanaf de proloog weet Elvis Post de lezer te boeien en de tekst van het briefje 'Praat met niemand of ze sterft' is onheilspellend. Geen weg terug is een spannend jeugdboek. Het boek is geschikt voor lezers vanaf ongeveer 13 jaar. Wanneer een groep 8 van spannende verhalen houdt, kan dit boek ook prima voorgelezen worden op school.

Naast het spannende avontuur dat de meiden beleven, komen er ook thema's als vriendschap, loyaliteit en trouw aan bod. Het opgroeien tot jongvolwassene en de onzekerheden die daarbij komen kijken weet Elvin Post goed neer te zetten. De avonturen van de meiden zijn beeldend beschreven, waardoor het verhaal bijna op je netvlies gebrand staat. Er zit genoeg detail in het verhaal van Geen weg terug om als filmscript gebruikt te worden.

Recensie: Geen weg terug - Elvin Post

Politie niet betreden - Geen weg terug

1  2  3  4  5

Wat zou jij doen als je een tas met 80.000 euro zou vinden? In Geen weg terug komen vier vriendinnen voor dit dilemma te staan. Een spannende jeugdthriller van bekroond auteur Elvin Post.

Wanneer Eva en haar vriendinnen midden in de nacht na een schoolfeest naar huis fietsen, stuiten ze op een auto die met een geopend portier op de weg staat. Naast de auto liggen twee bewusteloze mannen in een grote plas bloed. Wanneer Eva de politie wil bellen, ziet Fleur een tas met geld in de auto. Hoewel Eva er geen goed gevoel bij heeft, nemen ze de tas mee. Dan blijkt dat een van de mannen het heeft overleefd. Hij hoort bij een groep zware criminelen…