De peetmoeder - Ingar Johnsrud RECENSIE

Recensie: De peetmoeder -  Ingar Johnsrud

Wanneer Stella te horen krijgt dat haar vader is overleden, keert ze terug naar haar geboorteplaats om bij de begrafenis te kunnen zijn. Ze is voorwaardelijk vrij nadat ze in de gevangenis gezeten heeft voor heroïne smokkel. Ringo, haar vader, en Stella hadden geen goede band, maar Stella is benieuwd naar de erfenis. Wanneer ze ontdekt dat deze pas vrijkomt wanneer de zaak rondom zijn dood is opgelost, wil Stella er alles aan doen om erachter te komen wat er gebeurd is. Uiteraard bezoekt ze haar vriendin Diana en haar peetmoeder Esther, die toen Stella klein was zich over haar ontfermd heeft. En ondanks dat het lijkt alsof er in Vike weinig veranderd is, lijken de mensen om haar heen niet meer wie ze waren. Kan Stella de waarheid achterhalen?

De peetmoeder is een sterke misdaadfictie geschreven door Ingar Johnsrud en is na zijn succesvolle Broederschap- trilogie zijn eerste standalone. Het verhaal wordt geschreven vanuit een ik-perspectief en wel dat van hoofdpersoon Stella. Stella heeft een hele tijd achter de tralies gezeten voor heroïne smokkel en ziet er tegenop terug te keren naar haar geboortedorp. Na de begrafenis zou ze dan ook het liefst zo snel mogelijk weer vertrekken. Toch ontdekt ze al snel dat er iets niet in de haak is, en dat de dood van Ringo wel eens opzet in het spel zou kunnen hebben.

Ook de andere karakters worden goed neergezet. Het is de lezer snel duidelijk hoe Stella tegen haar omgeving aankijkt en welke mensen haar lief zijn. Esther, haar peetmoeder heeft zich over haar ontfermd toen haar moeder overleed en haar vader de weg kwijt was. Esther is de eigenaresse van landgoed Wiike en iedereen uit het dorp kijkt tegen haar op. Salomon ontvangt haar met open armen en lijkt wel van Stella gecharmeerd. Stella houdt er wel van hoe hij de politiechef Leif manipuleert en kijkt tegen hem op. Ook voel je de gruwel ten opzichte van Vergil, met zijn zwarte ooglap, bij hem wil je liever niet in de buurt komen. Hij is de broer van Esther en vindt dat hij recht heeft op een deel van het landgoed, waar ook zalm gekweekt wordt.

Al snel zit je in het verhaal wat zich afspeelt in Vike. Vele gebeurtenissen zetten de dood van Ringo in een ander daglicht en we ontdekken dat de familie die woont op het landgoed van Wiike heel wat op zijn kerfstok heeft. Samen met Stella ontdekken we stukje bij beetje hoe de vork in de steel zit.

De schrijfstijl van Ingar Johnsrud is beeldend en gedetailleerd. We krijgen een goed beeld van Vike en de inwoners van het dorp. Het verhaal is opgedeeld in drie delen, met korte hoofdstukken. Het duurt even voordat je in het verhaal zit omdat er meteen veel gebeurt en er veel personages voorbijkomen. Je moet je hoofd er goed bij houden. Op sommige momenten haalt de schrijver de vaart uit het verhaal om die vervolgens weer op te pakken door ons wakker te schudden met flashbacks naar het verleden die steeds meer ontrafelen hoe Stella's jeugd was en hoe ze in de gevangenis terecht kwam. Wanneer je eenmaal de smaak te pakken hebt en aanbeland bent bij het laatste deel verslind je de pagina's om erachter te komen waar het verhaal mee zal eindigen. En ondanks dat je al snel een idee hebt welke kant het verhaal op zal gaan weet Johnsrud ons nog te verrassen met een sterk plot en sluit je het boek met een tevreden gevoel.

Wanneer je deze thriller oppakt met het idee een gruwelijk verhaal met veel actie en spanning te lezen, dan kan dit boek je misschien teleurstellen. Maar wanneer je op zoek bent naar een sterk verhaal met meerdere lagen en een goed plot dan is deze Scandinavische thriller zeker de moeite waard. Ondanks dat de spanning wat laat op gang kwam is De peetmoeder een aanrader en kijk ik uit naar het volgende boek van Ingar Johnsrud. De peetmoeder krijgt van mij 4 sterren.

De peetmoeder

1  2  3  4  5

Een man hangt aan een balk, alleen, in een hut bij een oude, uitgeputte goudmijn. De naam van de overledene is Ringo en het is vijfentwintig jaar geleden dat zijn dochter Stella zwoer dat ze hem nooit meer zou zien. Nu moet Stella de lange weg naar huis reizen om de man die ze verachtte te begraven. Haar geboortedorp Vike ligt verlaten in een vallei tussen de bergen. Wanneer Stella er is teruggekeerd, lijkt de tijd er al die tijd stil te hebben gestaan. Het landhuis Wiike torent nog altijd uit boven de gebouwen langs de fjord, en de matriarch Esther Wiike is nog steeds de weldoener en ongekroonde koningin van het stadje.

Ringo blijkt een erfenis te hebben nagelaten die Stella’s visie op haar verleden ongenadig zal ontkrachten. Het is een erfenis die wraak vereist.