Het medaillon van Chagall - Reina Crispijn RECENSIE

Recensie: Het medaillon van Chagall - Reina Crispijn

Fleur is een bekend kunstschilder. Tijdens een bezoek aan haar oma krijgt ze een merkwaardig verzoek. Haar oma vraagt of Fleur een medaillon wat al jaren bij haar in de kast ligt, terug kan brengen naar de rechtmatige eigenaar. Om haar wens duidelijker te maken geeft oma een dagboek aan Fleur. Het dagboek heeft oma bijgehouden in de tijd voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Fleur heeft alleen de naam van de eigenaar van het medaillon en weet dat hij in Parijs woont. Fleur besluit af te reizen naar Parijs en op zoek te gaan. Ze geniet volop van de bruisende stad Parijs, van nieuwe mensen waar ze kennis mee maakt, maar het vinden van de eigenaar van het medaillon valt nog niet mee.

Reina Crispijn is de auteur van Het medaillon van Chagall. Ze heeft al vele boeken op haar naam staan. In 2016 won Reina de Valentijnsprijs met de titel Dochter van de Sterren. Het schrijven zit in de familie van Reina, want ook haar zus Margreet Maljers heeft werken op haar naam staan. De zussen schrijven ook samen. De Binnentuin en Het huis aan de Vecht zijn bekende titels die ze gezamenlijk schreven.

Reina heeft met Het medaillon van Chagall een prachtig werk neergezet. Een verhaal dat geschreven is vanuit twee perspectieven. In het eerste perspectief leren we Fleur en haar oma vooral kennen. In het tweede perspectief leren we oma als kind kennen in het leven met haar vriendinnetjes en vader en moeder. De hoofdstukken zijn kort en worden steeds afgewisseld. Hierdoor leest het verhaal vlot en is het boek eerder uit dan je zou willen. Het verhaal is beeldend geschreven, de omgeving wordt heel fijn weergegeven en hierdoor voel je je erg welkom in Parijs en waan je je bijna op Montmartre.

De personages zijn mooi uitgewerkt. Fleur leer je goed kennen, haar twijfels maar ook haar zorgen om oma komen goed naar voren. Fleur is een vrouw die niet altijd veel zelfvertrouwen heeft maar zich toch, voor haar oma, door de zoektocht naar de eigenaar van het medaillon sleept. In die zoektocht is ze zelf ook veel zoekende, krijgt veel toevalligheden op haar pad, maar weet zich er elke keer weer doorheen te slaan en weet uiteindelijk haar eigen geluk en de eigenaar van het medaillon te vinden. Ook het personage van oma wordt heel mooi uitwerkt. Je leert haar kennen in de huidige tijd als een lieve oude dame. En dan in het dagboek tref je haar aan als kind, hoe ze haar leven in die tijd ervoer. Een tijd die niet altijd even makkelijk was.

De thema’s die Crispijn in Het medaillon van Chagall aanroert zijn interessant en doen er toe. Het maakt het boek tot meer dan alleen een fijn verhaal. Door de historische feiten die aan het boek zijn toegevoegd en doordat die op waarheid berusten, krijgt het boek net dat extra’s om zich te onderscheiden van andere boeken in dit genre.

Al met al een heel fijn boek van de hand van Reina Crispijn. Een echte aanrader voor wie houdt van een hele fijne feelgood, maar ook voor de liefhebbers van historische romans. In beide genres zal dit boek erg gewaardeerd worden.

Het medaillon van Chagall

1  2  3  4  5

Franse sfeer, een bijzondere geschiedenis en een kunstenaarskolonie.

Als cartoonist en portretschilder Fleur in 'Het medaillon van Chagall' van Reina Crispijn op bezoek is bij haar grootmoeder, doet die haar een bijzonder verzoek: ze moet in Parijs op zoek gaan naar de rechtmatige eigenaar van een kostbaar fluwelen avondjasje en een medaillon. Hoe kan ze deze persoon ooit vinden? Ze krijgt een dagboek, waarin de geschiedenis van het medaillon beschreven staat. Tegen beter weten in vertrekt Fleur naar Parijs. Wat dat besluit in werking zet, verbaast en verwondert haar. 'Het medaillon van Chagall' is een schilderachtige roman van Reina Crispijn.