Schemergeesten - Angie Sage RECENSIE

Recensie: Schemergeesten - Angie Sage

Luma is voor Alex de thuis die ze altijd heeft gekend en toch kan ze er niet helemaal zichzelf zijn. De kaarten waarmee ze de toekomst kan voorspellen zijn er verboden en dat is heel duidelijk wanneer ze wordt aangegeven bij de autoriteiten. Alex moet vluchten, maar buiten Luma dreigt ook gevaar want de koning heeft alle tovenarij verboden en wil alle tovenaars en tovenaarskinderen dood. Het wordt al snel duidelijk hoe gevaarlijk de wereld is voor Alex.

Angie Sage heeft goed begrepen wat de ingrediënten zijn voor een spannend, fantasierijk kinderboek. Het eerste deel van de duologie TovenaarskindSchemergeesten, staat onder andere bol van de magie. Overal vind je er spoortjes van terug, eigenlijk al bij aanvang van het verhaal, voor Alex zelf überhaupt weet dat ze kan toveren. Magie in een boek kan soms bombastisch aanvoelen, maar Sage weet goed te doseren en verklaart ook waarom iets wel of niet zo werkt. De magie voelt logisch en grotendeels vriendelijk, wat maakt dat je op de stille momenten uitkijkt naar een nieuwe vlaag van toverkunst.

Dat beheerste gebruik van magie brengt een stukje spanning en onvoorspelbaarheid met zich mee. Doordat het zo rustig op de lezer afkomt, weet je eigenlijk niet wat er precies gaat gebeuren. Natuurlijk zijn sommige situaties enigszins te voorvoelen en er blijft natuurlijk het gehele boek de hoop glooien dat goed over kwaad zal overwinnen, maar over het algemeen zitten er genoeg verrassingselementen verborgen in de scènes, wat de jonge lezers geboeid zal houden tot het einde.

De personages zijn zeer divers en niet louter goed of slecht, wat wel een meerwaarde biedt. Schemergeesten blijft zo een realistisch gevoel houden, ondanks de fantasie die de lezer nodig heeft om het verhaal te volgen. Personages komen verrassend uit de hoek, net zoals mensen dat kunnen doen in het echte leven. Alex is een sterk hoofdpersonage, waar de jonge lezers zich goed mee zullen vermaken, maar ook de andere personages geven allemaal iets extra aan het verhaal. Enkele personages hadden misschien zelfs nog wat meer uitgelicht mogen worden.

Schemergeesten heeft een duidelijke verhaallijn, maar af en toe stapelen de toevalligheden op waardoor je een diepe zucht slaakt. Op die momenten is het wel heel doorzichtig en dat is jammer. Langs de andere kant probeert Sage zo wel de spanning op te voeren om tot een ultieme climax te komen, maar het voelt af en toe geforceerd aan. De jonge lezers zullen zich hierdoor waarschijnlijk niet laten tegenhouden, maar voor de wat oudere lezers zit hier weinig uitdaging in.

Het taalgebruik is zo dat de brede doelgroep, van negen tot dertien jaar, zich er prima mee kan redden en ook af en toe wat van kan leren. Sage legt moeilijke woorden uit op een speelse manier en verwerkt herkenbare gezegdes én sprookjes in haar verhaal. Heel leuk allemaal en dit maakt het tevens interessant voor de wat oudere lezers. De vertaling van Merel Leene verdient hierbij zeker complimenten, want al die verborgen kwinkslagen zijn uiterst goed bewaard gebleven!

Het eerste deel van de Tovenaarskind-duologie, Schemergeesten, is een boek vol magie en leuke personages, waar een brede doelgroep volop van zal kunnen genieten. In het Engels is het tweede deel ook al verschenen, dus nu maar hopen dat dit snel vertaald wordt!

Recensie: Schemergeesten - Angie Sage

Tovenaarskind 1 - Schemergeesten

1 april 2022

ISBN 9789493189881
    Uitgever Condor

Condor

Kinderboeken 4-9

1  2  3  4  5

In een wereld waar magie verboden is, kan maar één meisje het koninkrijk redden.

Alex heeft een set Toverkaarten: ze laten haar het heden en de toekomst zien. Maar Tovenarij is verboden in de stad Luma. Wie gepakt wordt wegens magie, zal voor altijd opgesloten worden in de donkere kerkers diep onder de stad.
    Op een dag wordt Alex’ geheim verraden, en moet ze de stad ontvluchten. Maar de wereld buiten Luma is nóg gevaarlijker. Want overal waren de Schemergeesten rond. En die hebben het gemunt op tovenaars, en hun kinderen! Alex moet alles op alles zetten om de strijd met deze wezens aan te gaan… en te ontdekken wie ze écht is.
    Dit spannende avontuur voor Potter-fans werd geschreven door Angie Sage. Zij schreef eerder de serie Septimus Heap.