Ivoren maan - Arienne Bolt RECENSIE

Recensie: Ivoren maan - Arienne Bolt

Juno en Jan zitten naast elkaar in het vliegtuig naar Zuid-Afrika. Ze kennen elkaar niet en hebben beide zo hun eigen reden om even weg te willen uit Nederland. Juno gaat op bezoek bij haar zus Leto die als dierenarts werkt in een natuurreservaat. Jan gaat naar zijn oom Matt, die een farm heeft waar hij dieren opvangt en jachtpartijen organiseert. Jan en Juno raken aan de praat, maar lijken te verschillend en gaan na de reis ieder hun weg. Maar voor beide loopt de vakantie wat anders dan gepland, kunnen ze elkaar helpen?

Ivoren maan is geschreven vanuit het perspectief van Jan en Juno. Hierdoor leer je ze allebei goed kennen. In het vliegtuig beginnen de personages samen, maar daarna gaan ze ieder hun eigen weg. Na de vlucht bestaat het verhaal dan ook uit twee verhaallijnen. Tijdens het lezen vraag je je af hoe ze samen gaan komen. Dit zorgt ervoor dat je door wil blijven lezen. Daarnaast voel je de mysterie rondom Jan en Juno. Beide hebben een reden om naar Zuid-Afrika te gaan, om te vluchten uit Nederland. Arienne Bolt maakt je nieuwsgierig naar hun reden en of en hoe hun levens dan samenkomen.

In Ivoren maan gaan de personages naar Zuid-Afrika. De dieren en natuur daar zijn een belangrijk onderdeel van het boek. De beschrijvingen hiervan zijn interessant, voor degene die in Zuid-Afrika is geweest en dingen herkent, maar ook als je er meer over wil lezen aan de hand van fictie. De dieren voegen echt wat toe aan het verhaal, de setting maakt het boek origineel. De schrijfstijl van Arienne Bolt is beeldend en je waant je ook echt in Zuid-Afrika tussen de dieren.

De personages zijn duidelijk pubers. Vooral Juno heeft door het hele boek heen stemmingswisselingen en komt nogal wereldvreemd over. Dat zorgt af en toe voor wat irritatie. Ook heeft haar zus Leto weinig empathie richting Juno en komt erg onvriendelijk over. Leto kan beter omgaan met dieren dan met mensen. Jan is wat realistischer en zijn personage maakt Ivoren maan een stuk beter. Wat wel opvallend is, is dat in beide perspectieven de ouders soms pa en ma genoemd worden en dan weer bij hun voornaam. Dat maakt het verwarrend.

In Ivoren maan gaat het over dierenrechtenactivisten en Juno is veganist. Een actueel onderwerp, maar het voelde soms aan alsof Arienne Bolt je wilt overtuigen om ook veganist te worden, dat dat de enige goede manier is. Dit had wel wat minder gemogen. Het verhaal is af en toe ook iets te filosofisch.

Ivoren maan is een Young adult met een actueel onderwerp. Het boek leest vlot en Arienne Bolt heeft een beeldende schrijfstijl, maar het promoten van veganisme had wat minder gemogen.

Recensie: Ivoren maan - Arienne Bolt

Ivoren maan

1  2  3  4  5

Een vliegtuig vertrekt naar Zuid-Afrika. Juno is op weg naar haar zus, die als dierenarts werkt in een natuurreservaat. Ze gaat niet alleen op vakantie, maar moet haar zus iets vertellen. Jan gaat een poosje naar zijn oom, Matt, die een game farm runt – Matt vangt dieren op, maar organiseert ook jachtpartijen. Ook voor Jan is het niet zomaar vakantie – er is thuis iets gebeurd waardoor hij beter even uit de buurt kan blijven. In het vliegtuig blijkt al snel dat een grotere tegenstelling tussen de activistische Juno en Jan de jager niet mogelijk lijkt. Hun wegen scheiden dan ook na de landing. Maar hun tijd in Zuid-Afrika loopt voor beiden totaal anders dan ze verwachtten. Juno treft een zus die nauwelijks tijd voor haar heeft omdat ze een strijd levert tegen stropers en Matt blijkt diep in de problemen te zitten…