Nieuwe horizon - Tais Teng RECENSIE

Recensie: Nieuwe horizon - Tais Teng

Een ruimtereis, een buitenaardse oorlog, manipulatie van de genen tot de perfecte mens, races met hovercrafts en mutaties tot superkrachten: Nieuwe Horizon heeft het allemaal. Deze 7 verhalen van bekende schrijvers en nieuwkomers vallen allemaal in het genre sciencefiction en zijn geschreven voor young adults.

Omdat er meerdere auteurs aan het woord zijn is het lastig deze bundel samen te vatten in 1 woord, maar dit boek is oprecht heerlijk door te lezen. Doordat de meeste verhalen wat korter zijn, lijk je door het boek heen te vliegen en je kunt het gemakkelijk weer oppakken zonder te zijn vergeten waar het verhaal ook al weer over ging. Elk van deze verhalen is een goeie introductie tot de sciencefiction en zowel de ruimtevaart, dystopische werelden als mutaties komen aan bod. Ongeveer alle aspecten waar science fiction bekend om staat. Als een verhaal je toch minder aanspreekt dan is dat dus helemaal niet erg, want 50 pagina’s verder begint een nieuw verhaal!

Nieuwe Horizon is dan ook uitermate geschikt om er achter te komen wat jij zoekt in een verhaal en waar jouw interesse ligt in het genre sciencefiction. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je er als ervaren sciencefiction-lezer geen plezier uit kan halen! Ook de beschrijving dat dit boek is geschreven voor young adults is te specifiek, want je zult ook kunnen genieten van deze verhalen als je geen young adult meer bent. Daarnaast geeft elk verhaal zo’n vreemde wereld weer dat je vanzelf dankbaar gaat zijn dat we nog in deze leven en gaat hopen dat bepaalde dingen nooit mogelijk zullen worden.

Het nadeel van een kort verhaal is dat er vaak niet veel karakterontwikkeling plaats kan vinden of dat ze open of met een cliffhanger eindigen. Om even een paar verhalen uit te lichten: De diamanten eeuw van Antoni Dol is een verhaal vol actie en ruimtereizen, gebaseerd op het Nederland van nu, en netjes afgesloten, maar aan personageontwikkeling mist er wel wat. Aan de andere kant is Voorbij het schild van Cassandra Sterling een verhaal met een heel open einde, maar wel een sterke inhoud en basis. Maar dat is natuurlijk ook de kracht van een goed kort verhaal, om alle aspecten gelijkwaardig te behandelen.

Al met al is Nieuwe Horizon een gemakkelijk te lezen verhalenbundel voor zowel young adults als adults, met veel variatie in de sciencefiction onderwerpen. Sommige verhalen zijn misschien iets minder voor jou, maar het hele plaatje maakt het een prettig boek dat zeer geschikt is om er achter te komen wat jij zoekt binnen het genre.

Recensie: Nieuwe horizon - Tais Teng

Nieuwe horizon

1  2  3  4  5

Een bundel met verhalen van oude rotten in het vak en nieuwkomers, allemaal met een futuristisch tintje en geschreven voor young adults. Wat als je voor elk klein vergrijp al de doodstraf zou krijgen, het concept reality TV iets te ver door zou schieten naar een dystopie, of je genen verregaand gemanipuleerd zouden worden? In deze verhalen word je door ruimteprinsessen meegenomen naar de sterren, worden er handelsoorlogen uitgevochten, wagen mensen het om hun veilige wereld te verlaten en winnen ze ondanks barre omstandigheden elkaars hart. Durf jij voorbij de nieuwe horizon te kijken?