Uit de keuken van Xi'an Famous Foods - Jason Wang RECENSIE

Recensie: Uit de keuken van Xi'an Famous Foods - Jason Wang

Uit de keuken van Xi'an Famous Foods vertelt het verhaal van de schrijver Jason Wang en zijn familie. Een verhaal dat begint wanneer Jason Wang acht jaar is en zijn ouders hem vertellen dat ze vanuit Xi'an, een stad in het noordwesten van China, gaan verhuizen naar de VS. Ze deden dat vooral voor hem, omdat er betere studievoorzieningen zouden zijn. In de VS verdiende zijn vader de kost door te werken in restaurants door heel het land, totdat hij uiteindelijk in 2005 een eigen zaakje begon in Flushing, New York. Hij verkocht er gerechten uit zijn geboortestad Xi 'an en dat sloeg aan onder de New Yorkers. In het eerste hoofdstuk (Het oorspronkelijke spoor) van Uit de keuken van Xi'an Famous Foods worden die eerste gerechten én een aantal basisrecepten gegeven, zoals brood en noedels. Begin je in het boek te lezen dan heb je niet direct het idee dat dit een kookboek is. Het zijn dan ook behoorlijke verhalen waarmee ieder hoofdstuk, maar zelfs ieder recept, begint. In het tweede hoofdstuk (De remix) veranderen de gerechten enigszins, onder invloed van de in de VS verkrijgbare ingrediënten.

Uit de keuken van Xi'an Famous Foods kent uiteindelijk 7 hoofdstukken. Steeds wisselen verhalen en recepten elkaar af. Uiteindelijk blijkt het een succesverhaal. Jason Wang bouwt het restaurant van zijn vader uit tot een keten van meerdere XFF-restaurants in New York. Het boek bevat niet enkel recepten uit het restaurant omdat sommigen te bewerkelijk zijn óf juist te eenvoudig. Wat duidelijk wordt in het boek is dat de keuken van Xi'an zwaar leunt op een aantal wezenlijke ingrediënten. Dat zijn onder andere steranijs, komijn, szechuanpeperkorrels, shaoxing-kookwijn en zwarte azijn. Een bezoekje aan de toko behoort dus zeker tot de noodzakelijkheden voor het bereiden van de recepten Uit de keuken van Xi'an Famous Foods.

Ik maakte in eerste instantie de 'Zelfgemaakte lente-ui olie' uit het hoofdstuk 'Het Feest'. Ik vond het nogal wat om daar een hele liter van te maken dus paste ik de hoeveelheden aan zodat ik uiteindelijk zo'n halve liter had. Deze zou volgens het boek in de koelkast ongeveer een maand houdbaar zijn. Dat komt best vaak voor bij de basisrecepten: grote hoeveelheden en beperkte houdbaarheid. Dat is wel iets om rekening mee te houden. We hebben immers niet iedere dag Chinees eten. De olie heeft wel een goede lente-ui smaak, die komt dus ook nog wel bij andere gerechten van pas. Natuurlijk maakte ik daarna een gerecht waarbij ik de olie kon gebruiken. Ik koos voor de 'Pittige kipspiesjes met komijn'. Een gerecht waar zowat alle typische Xi'an-ingrediënten in zijn verwerkt. De spiesjes gingen uiteindelijk op de barbecue en het bezoek vond ze top. Missie geslaagd dus!

Vooral het verhaal maakt dat ik Uit de keuken van Xi'an Famous Foods een heerlijk boek vind. Ook de vele verhalen bij de recepten maken dat het gerecht zelf meer gaat leven.

Uit de keuken van Xi'an Famous Foods

1  2  3  4  5
    (10 stemmen)

'In de winter van 2005 opende een hardwerkende immigrant genaamd David Shi (ook bekend als mijn vader) een winkel in Flushing, New York, om boba of bubbletea te verkopen - taaie tapiocaparels in een mengsel van suiker en poederthee, op smaak gebracht met siroop die smaakt naar nepmango. Maar in New York schoten, ook toen al, bubbleteawinkels als paddenstoelen uit de grond en was de concurrentie hevig. Dus mijn vader besloot 't anders te gaan doen. Vanuit een piepkleine keuken begon hij het eten te verkopen uit onze geboorteplaats: Xi'an, China.'

Het nieuws over de man die vanuit een kleine afhaalkeuken betaalbaar streetfood verkocht, verspreidde zich al snel. Denk aan liang pi; een gerecht met koude noedels in een saus die in elke mogelijke smaakcategorie valt, versgemaakte biang-biang noedels met een hitte die zo intens is dat je direct gaat zweten, en gekarameliseerd varkensvlees op flatbread. Algauw stonden mensen in de rij voor de noedels en om de overgebleven saus direct uit het kommetje op te slurpen. Niet lang daarna stonden ook culi-grootheden als Anthony Bourdain en Andrew Zimmern voor de deur, en de foodbloggers van Chowhound en Serious Eats.

• Slag of stoot - Meghan Quinn