Monster in mijn huis - The Umbilical Brothers RECENSIE

Recensie: Monster in mijn huis - The Umbilical Brothers

Monster in mijn huis is een opvallend prentenboek over een huis vol met monsters. De monsters bewonen het huis. Ze zijn lief, ze zijn lelijk, ze zijn schattig en gelukkig nooit echt eng. En ze zijn bang voor een ander monster dat in hun huis woont. Maar wie is dat monster? Lezer(tjes) van dit boek zullen vol enthousiasme samen met de monsters op zoek gaan en overal in het huis zoeken. In de keuken, in de woonkamer en in de boekenkast.

Het boek is geschreven op rijm, wat het erg prettig maakt om voor te lezen. Als je kind wat ouder is, zal het waarschijnlijk al snel de laatste zin kunnen afmaken. Het verhaal betrekt de lezer optimaal door iedere keer weer een aanwijzing te geven over het kleine monster waar de bewoners zo bang voor zijn.

De illustraties zijn erg mooi en er is heel veel te zien op de pagina's. Er is bijna iedere keer één paginagrote afbeelding, met op de pagina daarnaast een vierregelige tekst die past bij de illustratie. Er is echter ook een keer een afbeelding over de gehele spread met daaronder de tekst. Iedere keer zal je weer (samen) genieten van het grote monster en de kamer waar hij of zij zich bevindt. De tekst geeft een kleine aanwijzing over het monster dat je zoekt,

Monster in mijn huis is een mooie internationale productie. Het prentenboek is geschreven door The Umbilical Brothers, een Australisch komisch duo dat in 1988 is opgericht en bestaat uit David Collins en Shane Dundas. De illustraties zijn gemaakt door Johan Potma, een Nederlander die in Berlijn woont. Ze zijn geschilderd op oude houten oppervlakken, als je goed kijkt kan je dat ook in de illustraties terug zien. Het geeft het boek een bijzondere sfeer.

Wat bijdraagt aan de sfeer is dat de teksten niet keurig op witte bladzijden staan. Nee, het lettertype varieert, soms zijn er woorden doorgestreept of dubbelgedrukt, de teksten staan op verschillende plekken op de pagina. Er zijn extra illustraties of schetsen met alleen potlood toegevoegd. Kortom, een en al afwisseling en verrassing.

Monster in mijn huis is een boek dat heel lang leuk blijft. Het is leuk om aan jonge kinderen (die wel van een spannend verhaal houden) voor te lezen, het heeft echt de potentie om een boek te worden dat elke dag uit de kast wordt gevist. Wat oudere kinderen kunnen eindeloos kijken en ontdekken. En als volwassene is het heel erg leuk om dit boek voor te lezen en keer op keer weer opnieuw van te genieten.

Monster in mijn huis

1  2  3  4  5

Het charmante en rijk geïllustreerde prentenboek Monster in mijn huis is grappig, op rijm en zit tjokvol monsters. Het verhaal líjkt op het eerste gezicht te gaan over een groep lelijke maar schattige monsters. Maar broodkruimels, waaronder zelfs een op het omslag, brengen de lezer op een ander spoor – er is namelijk iemand naar wie je echt op zoek moet gaan…