Fluisterwoud - Jennifer Murgia RECENSIE

Recensie: Fluisterwoud - Jennifer Murgia

Rune is als baby achtergelaten bij een waarzegster in een huisje in het woud, daar opgevoed en heeft altijd geleerd dat ze de mensen van het dorp niet in de ogen mag kijken. Door een ongelukkige samenkomst van omstandigheden wordt Rune gedwongen om haar huis te ontvluchten en raakt ze alles kwijt wat ze ooit had. Ze leert over haar afkomst en over wat zij moet gaan doen, een doel gevuld met angst, moord en hekserij. Terwijl ze haar krachten leert gebruiken, wordt ze bijgestaan door Laurentz, die ook langzaam de geheimen van zijn familie ontdekt.

Fluisterwoud is niet gebaseerd op een waargebeurd verhaal, maar brengt wel ontzettend veel elementen mee die in de tijd van de hekserij een grote rol speelden. De sfeer, de plaatsen, de afschuw en angst voor heksen, ze komen allemaal uit die tijd en dit maakt het verhaal een bijna realistisch verhaal en je kunt je dus ook goed inleven in die tijd. De eerste paar hoofdstukken zijn wel wat onduidelijk, omdat je midden in een wereld wordt gezet die al bezig is. Gelukkig ga je daarna samen met hoofdpersonage Rune mee door het leven.

Hoofdpersoon Rune heeft de grootste rol in dit verhaal en in het begin lijkt alles om haar te draaien. Rune raakt alles kwijt en zit vooral in de knoop met haar krachten, ze moet eigenlijk alles zelf ontdekken. En dat terwijl ze ook nog eens op de vlucht is voor de dorpelingen, je doet het haar niet zomaar na. Ondanks dat ze af en toe bijzondere keuzes maakt, kun je haar goed begrijpen. Daarnaast leer je Laurentz kennen en de afwisseling van de twee perspectieven maakt dit een boek met voldoende verscheidenheid om niet saai te worden. Laurentz blijft een minder duidelijk personage, waarvan de achtergrond te snel besproken wordt om je echt in te kunnen leven. De plotselinge chemie tussen de twee is dan ook een beetje twijfelachtig en zet niet echt door.

De ontwikkeling van het verhaal is prettig en het ietwat langzamere begin gaat goed over in een sneller deel met veel gebeurtenissen en een spannend einde, waarna het slot bijna open is en ruimte laat voor nog een boek, zeker omdat de ontwikkeling van de personages nog niet helemaal compleet lijkt. Desondanks is de wereld die Jennifer Murgia heeft beschreven een magische wereld, waar je naast Rune op het mos lijkt te lopen en samen met haar gevangen lijkt te zitten, iets wat niet iedere auteur haar na kan doen.

Fluisterwoud is een spannend boek, waar onderwerpen vanuit de middeleeuwen en later worden aangesneden en op een realistische manier worden behandeld. Ondanks dat gaat het magische element niet uit het boek en zul je betoverd worden door de wereld en schrijfstijl. Fluisterwoud is geschikt voor iedereen met interesse in YA en zowel het historische als het fantasy-tintje spelen een belangrijke rol. Nu nog hopen dat Jennifer Murgia een tweede boek gaat schrijven in deze wereld!

Fluisterwoud

1  2  3  4  5

Doordat ze is opgevoed door een oude waarzegster in het Duistere Woud, heeft Rune twee waardevolle lessen geleerd: neem alleen uit het woud wat je écht nodig hebt, en kijk nooit, maar dan ook nooit iemand in de ogen in het dorp. Want lang geleden is er iets vreselijks gebeurd in het bos... en nu spoken de fluisteringen van een bruut omgekomen moeder met een geheim daar rond. Rune wordt gedwongen om alles wat ze ooit heeft gekend te ontvluchten, en hoort al snel over een erfenis waar ze aan verbonden is; eentje die doordrenkt is met angst, hekserij en moord. Een geboorterecht dat verder reikt dan het graf en doordringt tot in het woud, waar Rune niet langer veilig is...