Zoek het uit, Chloe Brown - Talia Hibbert RECENSIE

Recensie: Zoek het uit, Chloe Brown - Talia Hibbert

Mannen zijn bij voorkeur groot en gespierd, een beetje afgetraind, een tikkeltje gebruind. Vrouwen zijn maar beter slank en hebben het liefst een interessante decolleté, alsook volle lippen die er perfect kusbaar uitzien. Komt het jou als romcomlezer bekend voor en heb je je er ook al eens aan geërgerd? Dan is het tijd dat je de boeken van Talia Hibbert gaat lezen waarin personages van vlees en bloed centraal staan. Nog meer zelfs, deze Britse auteur staat erom bekend dat ze inclusieve romans schrijft waarin diversiteit vooropstaat. Een ware weerspiegeling van de maatschappij dus en een verademing voor al die perfecte romcoms die op den duur toch maar gaan vervelen.

Talia Hibbert schreef met Zoek het uit, Chloe Brown het eerste deel van de Zussen Brown. Hoofdpersonage Chloe, een van de drie zussen Brown, is gekluisterd aan haar computer. Niet alleen omdat ze een computernerd is, maar ook omdat ze chronisch ziek is. Die ziekte heeft haar lange tijd verhinderd om leuke dingen te doen, maar nu heeft ze een to-dolijst opgesteld die haar toelaat om haar grenzen te verleggen en dingen te doen zoals iedereen van haar leeftijd. In haar queste om de uitdagingen op haar lijst te vervullen speelt Redford Morgan een belangrijke rol. Hoewel ze aanvankelijk niets van hem lijkt te willen weten, voelt ze zich tot steeds meer tot hem aangetrokken. Toch heeft ook Redford zijn bagage en beide moeten hun verleden overwinnen willen ze iets van hun leven maken.

Talia Hibbert doet inderdaad wat ze vooropstelt: herkenbare personages creëren met wie de lezer zich een stuk gemakkelijker kan identificeren dan de onrealistische ideaalfiguren uit sommige romances. Dat is meteen een groot pluspunt van dit verhaal. Tegelijk zorgt de auteur ook voor veel interactie tussen de personages, wat ervoor zorgt dat het tempo in het verhaal hoogt ligt. Er is veel variatie, van romantische aantrekking en seksuele spanning tot ongemakkelijke situaties die de personages in een lastig pakket kunnen brengen. Dit zorgt ervoor dat Zoek het uit, Chloe Brown als een trein leest. Tegelijk is het in het begin van het boek wel even wennen aan de stijl en dit heeft vooral te maken met de sarcastische persoonlijkheid van Chloe die het leven door een heel specifieke bril ziet. In romcoms is het hoofdpersonage vaak lief en zacht, maar Chloe heeft een bijzondere visie op de wereld en aarzelt niet om die op een heel duidelijke manier mee te delen. Als de lezer zich eenmaal in het personage van Chloe kan inleven en begrijpt hoe ze in elkaar zit, is het onmogelijk om niet dol op haar te zijn.

Zoek het uit, Chloe Brown is het eerste boek in een trilogie waarin inclusiviteit en diversiteit belangrijke waarden vormen. Dit is niet een romanceverhaal zoals er twaalf in een dozijn kunnen zijn, maar een romcom die zowel met de personages als met de interacties tussen de personages een tikkeltje meer biedt.

De Brown zussen-serie 1 - Zoek het uit, Chloe Brown

1  2  3  4  5

Chloë is niet de average hoofdpersoon in een romance: ze is chronisch ziek, een computernerd en ze was bijna dood. Die gebeurtenis zet haar aan tot het opstellen van een lijst vol buitenissigheden, zoals dronken worden, motorrijden, betekenisloze lekkere seks hebben én iets slechts doen. Enter Redford Morgan, een klusjesman met tattoos, een motor en de sexappeal van duizend Hollywoodacteurs bij elkaar. Red is ervan overtuigd dat zijn leven totaal niet matcht met dat van de brave Chloë, maar ze blijken meer gemeen te hebben dan ze ooit hadden gedacht.