Heartstopper 4: Nick en Charlie hebben elkaar meer dan ooit nodig - Alice Oseman RECENSIE

Recensie: Heartstopper 4: Nick en Charlie hebben elkaar meer dan ooit nodig - Alice Oseman

Charlie krijgt het mentaal steeds moeilijker en dat is zichtbaar is zijn slechte eetpatroon. Nick maakt zich grote zorgen en beseft steeds meer dat hij misschien niet de goede persoon is om Charlie te helpen. De twee zijn onafscheidelijk, maar leunen ze daardoor niet teveel en enkel op elkaar? Wat moet Nick doen om Charlie tegen zijn eigen sombere gedachten te beschermen?

De liefde tussen Nick en Charlie is ook in dit vierde deel van de Heartstopper-serie absoluut voelbaar. Ze zijn volwassener geworden en meer ontspannen in de buurt van vreemden. Toch blijft de onzekerheid hangen, wanneer gebruik je de juiste woorden om jezelf goed uit te drukken? Hoe deel je zorgen met elkaar? Wat kan je wel en niet bespreken? Hoe ver wil je gaan in het meebewegen met de ander?

Allemaal heel reële en herkenbare vragen die veel koppels zullen hebben. Oseman koppelt dit met de lijn die ze in deel drie heeft uitgezet en duikt nog een stukje dieper. Waar mentale gezondheid vaak in het echte leven onderhevig is aan een soort taboe, breekt de auteur het thema volledig open in Heartstopper 4. Ze laat zien hoe het ongemerkt in een leven kan sluipen en over alles een donkere waas heen kan leggen. Met name de aanloop en de hulpvraag die wordt gecreëerd zijn mooie aspecten van het verhaal. Naar het einde toe wordt alles wel in een soort versneller geplaatst, waardoor je als lezer weinig meekrijgt van bepaalde delen van wat Charlie meemaakt.

Door het verhaal in graphic novel vorm te vertellen, is de sfeer van de afbeeldingen net zo belangrijk als de woorden die gezegd worden. De tekst is sterk vereenvoudigd ten opzichte van een roman in proza en dat blijkt in dit vierde deel van Heartstopper toch in bepaalde scènes een belemmering voor de beleving en de diepgang. Toch heeft de vereenvoudiging ook voordelen, er is niets om afgeleid te raken van de kern en daardoor komt die ook sterker binnen. Als lezer word je dus wel wat heen en weer geslingerd tussen het ongenuanceerde en de extra sfeer die bepaalde illustraties aan het verhaal geven.

Oseman gaat met Heartstopper 4 verder de weg op die ze in deel 3 al had uitgezet. Het is zeker donkerder dan de andere delen, maar gelukkig zitten er nog steeds genoeg luchtige scènes in waar vriendschap en liefde de boventoon voeren. Deel 5 wordt verwacht in de loop van 2023 en dat is tevens het laatste deel van de serie. Het is afwachten wat Oseman voor ons in petto heeft als knallende afsluiter!

Heartstopper 4 - Nick en Charlie hebben elkaar meer dan ooit nodig…

1  2  3  4  5

Het gaat heel goed met de relatie van Nick en Charlie. Charlie denkt zelfs dat hij er klaar voor is om dé vier o zo belangrijke woorden tegen Nick te zeggen: ik hou van je. Nick voelt hetzelfde, maar hij heeft andere dingen aan zijn hoofd – hij wil nog voor zijn vader uit de kast komen. Bovendien maakt hij zich zorgen dat Charlie een eetstoornis heeft. Wanneer het nieuwe schooljaar begint, leren Charlie en Nick wat liefde werkelijk voor hen betekent.