Het kattencafé - Charlie Jonas RECENSIE

Recensie: Het kattencafé - Charlie Jonas

Wanneer Susann, een weduwe die slecht ter been is, voor misschien wel een laatste keer afreist naar Ischia, moet ze een tijdelijk thuis vinden voor haar geliefde kat Mimi. Ze besluit Mimi onder te brengen bij haar goede vriendin Leonie, een jonge liefdevolle jonge docente zonder ervaring met katten. Het lijkt heel simpel, een paar weken op een kat passen, maar in de realiteit blijkt het kleine tweekamerappartement zonder terras voor Mimi een hel. Gelukkig heeft Maxie, de beste vriendin van Leonie, pas een boekencafé geopend, waar een pluizige kat niet misstaat. Maxie neemt de zorg van Mimi over, met allerlei onverwachte gebeurtenissen tot gevolg. Ondertussen heeft de liefde voor beide dames ook nog wat in petto, en ook Susann vindt een nieuwe liefde op vakantie. Dan is daar ook nog Emily, een eenzaam meisje dat verlangt naar een kat.

Het kattencafé is een grappig, hartverwarmend en ontzettend leuk verhaal, met veel verschillende personages en verhaallijnen, waar Mimi de kat de rode draad van vormt. Bovendien berust het verhaal op geheimzinnigheid en lieflijk bedrog, wat het verhaal meteen heel grappig maakt. Behalve een stukje spanning dat te maken heeft met Emma, een van de leerlingen van Leonie, mist het verhaal wel hier en daar wat pit. Desalniettemin is de opzet van het verhaal leuk en interessant.

De meeste personages zijn ook heel leuk. De vrouwen die centraal staan in het verhaal zijn allemaal heel verschillend, en juist dat maakt hun verbinding zo leuk. Het kattencafé belicht hierdoor juist veel verschillende kanten, waardoor het boek veelzijdiger is dan sommige andere feelgood boeken. Leonie, de vrouw die oorspronkelijk op Mimi zou passen, is het minst goed vormgegeven personage. Ze is erg chique en heeft aan het begin van het boek een lichte aversie van katten. Toch zorgt Leonie wel voor een fijn contrast met de andere vrouwen, die allemaal wel gek zijn op katten.

De schrijfstijl van Jonas is ook heel fijn en toegankelijk, en het boek heeft een toffe setting. Je vliegt door het verhaal heen, en de manier waarop de katten beschreven worden is zo liefkozend en zacht, bijna zo zacht als een kitten. De setting van het boek in het kattencafé is ook heel leuk en aangenaam.

Kortom, Het kattencafé van Charlie Jonas is een leuk, grappig en schattig feelgood verhaal, met leuke personages, een goede dosis katten, en interessante personages. Het verhaal mist af en toe wat pit, maar dat wordt grotendeels goedgemaakt door de schattige viervoeters. Door Het kattencafé wil je zelf gelijk een kattencafé gaan bezoeken. En gelukkig voor jou, zijn die ook in Nederland en België te vinden!

Het kattencafe

1  2  3  4  5

Stel je een knus buurtpleintje in Keulen voor, waar alle personages uit dit verhaal samenkomen: Susann, de weduwe die slecht ter been is en besluit nog een laatste keer naar Istrië te reizen – om daar geheel onverwacht een nieuwe liefde te vinden. Mimi, haar kat, die graag ondergebracht wordt bij een zachtaardig iemand. En die persoon is Leonie, een docent zonder enige ervaring met katten, maar mét een goed hart. Maak ook kennis met Maxie, Leonies beste vriendin, die net een boekencafé heeft geopend en verliefd is op de verkeerde man. Tot slot loopt daar nog Emily, een jong meisje dat zich alleen voelt na de scheiding van haar ouders, en verlangt naar een kat…