Laat ons zien wie je bent - Elle McNicoll RECENSIE

Recensie: Laat ons zien wie je bent - Elle McNicoll

De elfjarige Cora is graag op zichzelf en voelt zich anders. Als haar broer Gregor haar meeneemt naar een feestje van zijn werk, ontmoet ze, Adrien, de zoon van de baas en raakt ze bevriend met hem. Het werk van zijn vader wekt de interesse van Cora. Zijn bedrijf maakt hologrammen van mensen, zodat er na de dood nog contact is tussen dierbaren en de overledene en ze geen afscheid hoeven te nemen. Het idee erachter klinkt heel mooi, maar is het ook zoals het lijkt?

Laat ons zien wie je bent is een emotioneel verhaal. Het is mooi geschreven, Elle McNicoll heeft een fijne schrijfstijl. Hierdoor leef je mee met Cora en voel je hoe er op haar emoties ingespeeld wordt, er wordt misbruik gemaakt van haar gevoel als er iets heftigs gebeurt. Hierdoor voel je verontwaardiging en wil je haar waarschuwen.

In Laat ons zien wie je bent van Elle McNicoll zit een duidelijke boodschap. Cora worstelt met haar anders zijn en Adrien helpt haar om daarmee om te gaan. Naarmate het boek vordert maakt Elle McNicoll duidelijk dat je goed bent zoals je bent. Iedereen moet zichzelf kunnen zijn en zich niet hoeven te verbergen omdat je niet voldoet aan de norm van 'normaal'. Dat komt mooi naar voren in dit boek. Het personage Cora en haar worsteling zal voor sommigen ook enige herkenning geven.

Er zijn momenten in het boek waarin dingen een beetje in het ongewisse worden gelaten. Zo is vliegen in de wereld van Laat ons zien wie je bent niet meer normaal, maar waarom precies wordt niet uitgelegd. Je moet het maar gewoon aannemen. Hierdoor blijft de focus op het hoofdonderwerp, maar een beetje meer uitleg had wel gemogen. Dat had je de wereld van Cora en Adrien wat beter leren begrijpen.

Laat ons zien wie je bent van Elle McNicoll is een emotioneel boek waarin de personages een ontwikkeling doormaken. Het boek heeft een duidelijke boodschap en geeft herkenning.

Laat ons zien wie je bent

1  2  3  4  5

Cora is een eenling. Anders dan de rest. Als haar broer haar meeneemt naar het huis van zijn baas, verwacht ze dan ook niet dat ze vriendschap zal sluiten met diens zoon, Adrien. Maar Adrien weet wat het betekent om niet in de groep te passen, en het tweetal wordt onafscheidelijk. Cora raakt geïntrigeerd door het werk van Adriens vader. Het Pomegranate Instituut maakt interactieve hologrammen van beroemde personen, zodat je je helden kunt ontmoeten alsof ze echt zijn. Die techniek willen ze ook toepassen voor ‘gewone’ mensen, zodat ze na hun dood nog door dierbaren kunnen worden bezocht. Een prachtig idee, want wie wil nou niet zijn verloren geliefde, vriend of ouder nog eens kunnen zien? Cora wordt gevraagd om mee te werken aan het project, zodat ze bij het bedrijf kunnen bestuderen hoe ze ook een autistisch persoon goed kunnen weergeven. Maar Cora voelt steeds sterker dat er iets niet goed zit. En als ze op onderzoek uitgaat, komt ze diep in de problemen.

• Slag of stoot - Meghan Quinn