Toekomstnevel - Kirstin Rozema RECENSIE

Recensie: Toekomstnevel - Kirstin Rozema

De ziekte van Creutzfeldt-Jakob is niet echt (meer) in de actualiteit, dus lijkt het op het eerste gezicht wat raar dat daar een moderne roman over geschreven wordt. Maar Kirstin Rozema is erin geslaagd om met Toekomstnevel daar een warm boek over af te leveren.

Wouter en Marina trekken er na hun pensioen graag met de camper op uit. Dit keer maken ze een rondreis door Europa waarbij ze via Griekenland naar Kroatië afreizen. Maar op weg daarnaartoe loopt het mis, Wouter is heel erg verward, krijgt stemmingswisselingen, en lijkt elke dag minder kracht te hebben. Marina belt in paniek naar hun dochter Jessica en vraagt haar om zo snel mogelijk naar hen toe te reizen.

De roman schetst een goed beeld van deze vreselijke ziekte. Je leert dat Wouter vroeger een heel aimabele en sterke man was, de ziekte doet hem echter in korte tijd aftakelen. Maar dit is niet het enige thema in dit boek. Het gaat ook voor een groot deel over de ontluikende liefde tussen Jessica en haar vriend, over de liefde en sterke genegenheid tussen Wouter en Marina, en over het geluk van het hebben van goede buren.

Toekomstnevel leest ook heel erg vlot, je wordt meteen meegetrokken in het verhaal en krijgt onmiddellijk sympathie voor de hoofdpersonages. De plot is niet echt verrassend, het verloop en het einde van het verhaal doen wat denken aan een feelgoodboek, ondanks het toch zware en verdrietige thema. Er is ook een mooie rol weggelegd voor Wensambulance Nederland, die een diepe wens van Wouter laat uitkomen.

Toekomstnevel volgt blijkbaar op de vorige novelle Thuis in het huys, waarin verteld wordt hoe Jessica in haar appartement terechtkwam, maar het staat er ook helemaal los van. Je hoeft zeker het vorige boek niet gelezen te hebben om dit boek te lezen, er is geen enkele informatie die je mist en je hebt bij het lezen zelfs niet door dat er al een eerder boek was.

De schrijfster, Kirstin Rozema, werd in 2014 zelf getroffen door een hersenletsel, vandaar haar interesse voor dit thema. Toekomstnevel is deels gebaseerd op het levensverhaal van iemands vader.

Toekomstnevel is zeker niet de eerste roman van Kirstin Rozema, ze schreef al een aantal kinderboeken, feelgoodromans en een misdaadroman. In 2018 won ze de publieksprijs van het Valentijngenootschap met haar feelgoodroman Na die nacht.

Een heel warm boek over liefde en verdriet, voor wie niet bang is om ook wat te lezen over ziekte en de nare gevolgen die dat met zich meebrengt.

Toekomstnevel

1  2  3  4  5

Ad en Marina vieren vakantie op een camping Kroatië. De 65-plussers hebben het er best naar hun zin en genieten van de rust, maar Ad is niet zichzelf. Wanneer hij voor de zoveelste keer de koffiekopjes uit zijn vingers laat vallen, krijgt het echtpaar grote ruzie. Een ruzie, die hun leven op zijn kop zet. Want Ad komt niet uit zijn woorden, en valt plotseling op de grond. Marina belt in paniek met hun enige dochter Jessica en vraagt haar zo snel mogelijk te komen. Maar hun dochter is ruim 1300 kilometer weg van hun en staat met haar rug tegen de muur.