HIldes geluk - Marie Lamballe RECENSIE

Recensie: HIldes geluk - Marie Lamballe

Hildes geluk is alweer het derde deel uit de serie Café Engel van de Duitse auteur Marie Lamballe. Inmiddels zijn we aangekomen in het jaar 1959. Hildes ouders trekken zich steeds meer terug uit de dagelijkse leiding over het café, iets waar vooral moeder Else moeite mee blijft hebben. Hilde wil investeren om het café moderniseren en de concurrentie met andere cafés op hetzelfde plein in Wiesbaden aan te gaan. Het ziet ernaar uit dat ze binnenkort ook al flink moeten investeren om bouwtechnische redenen. Hun huis is tijdens de oorlog als enige overeind blijven staan, terwijl de meeste omringende huizen als gevolg van de bombardementen zijn ingestort.

Hilde neemt een banketbakker in dienst. Het lukt haar zelf niet om lekkere en moderne taartjes te bakken en haar moeder houdt vast aan de stevige taarten van vroeger. Ze zet klanten zelfs taart van een week oud met zure slagroom voor. Jean-Jacques, Hildes Franse echtgenoot, is niet zo gecharmeerd van de jonge banketbakker en hij trekt zich steeds vaker terug op zijn wijnberg een eindje verderop. Het huwelijk tussen Hilde en Jean-Jacques is onstuimig en ook in dit boek staat ze het nodige te verwachten.

Een andere grote verhaallijn is die over Mischa, de zoon van de Russische Swetlana die getrouwd is met Hildes oudste broer August. Mischa is inmiddels zestien en op zoek naar wie hij eigenlijk is en wat hij wil gaan doen. Dat leidt tot strubbelingen thuis. En hij wil op zoek naar de familie van zijn vader, die aan het einde van de Tweede Wereldoorlog is gesneuveld.

Café Engel is een echte familiesaga met veel personages en veel verschillende verhaallijnen, meer nog dan hierboven (en hierna) genoemd. Al hebben de delen in de Nederlandse vertaling Hildes naam in de titel, de andere personages dragen het verhaal evenzeer als Hilde. Er zijn namelijk ook nog Julia Wemhöner die een succesvol imperium van kledingzaken aan het opbouwen is, violist Fritz die ernstige oogproblemen heeft, zijn vrouw Luisa die haar uiterste best doet alles draaiende te houden en Hildes broer Wilhelm die er eindelijk klaar voor lijkt te zijn zich te binden aan een vrouw.

Een vergelijking met de Weesmeisje-serie ligt best voor de hand. De hokjes familiesaga, veel personages en diverse verhaallijnen kan je voor beide series afvinken. De series zijn ook allebei gesitueerd in Duitsland. Het mag daarom ook geen verbazing wekken dat zowel Marie Lamballe als Anne Jacobs beide een pseudoniem zijn van Hilke Sellnick, die inmiddels in Duitsland ook onder haar eigen naam boeken heeft gepubliceerd.

Hildes geluk leest prettig en vlot en het verhaal is boeiend. Juist doordat zoveel personages een rol spelen en ieder hoofdstuk vanuit een ander perspectief is geschreven blijft het verhaal boeiend. Het feit dat hoofdstukken geregeld met een kleine cliffhanger eindigen, waar je pas hoofdstukken later duidelijkheid over krijgt, maakt helemaal dat je blijft doorlezen. De sfeer in het boek is een stuk prettiger en positiever dan in het vorige deel, Hildes beproeving.

Café Engel is aangekondigd als een trilogie en Hildes geluk zou dan het laatste deel zijn. Het einde is echter zo geschreven dat er heel goed nog één of meer delen zouden kunnen volgen. Of dat ook gebeurt, is niet duidelijk. Wel is inmiddels bekend dat in oktober 2022 het eerste deel van een nieuwe serie van Lamballe verschijnt, Het hoedenatelier. Hoe dan ook iets om naar uit te kijken.

Recensie: HIldes geluk - Marie Lamballe

Café Engel 3 - Hildes geluk

1  2  3  4  5

Wiesbaden, 1959. Hilde Koch is eindelijk de nieuwe baas van Café Engel en ze moet meteen vechten voor haar bestaansrecht. Er is een concurrent die dansavonden organiseert en steeds meer gasten trekt. Bovendien heeft haar man sinds kort een eigen wijnmakerij, een langgekoesterde droom. Daardoor is hij niet langer de grote steun voor Hilde die hij vroeger was. Als de nieuwe patissier van Café Engel Hilde het hof probeert te maken, wordt haar huwelijk flink op de proef gesteld.

Ook Hildes broer kan haar niet helpen bij het beschermen van het café. Hij stort zich in de verleidelijke en tijdrovende wereld van de filmindustrie. Zal het Hilde op eigen kracht lukken om haar broer te behoeden voor misstappen, haar huwelijk te beschermen en het café waar ze zo voor heeft gevochten te redden?