Eindeloos geluk - Saskia M.N. Oudshoorn RECENSIE

Recensie: Eindeloos geluk - Saskia M.N. Oudshoorn

Bij sommige fictionele karakters is het altijd even thuiskomen. Neem nu de personages uit de Geluk-serie van Saskia M.N. Oudshoorn. Liv en Matthew, Kate en Laurens, om nog maar te zwijgen over de hartelijke meneer Nienhuis, je weet dat het goed zit als je in hun gezelschap vertoeft. Dat is in het vierde deel van de serie, Eindeloos geluk, niet anders. Kate en Laurens zijn net getrouwd en hebben een schitterend cadeau gekregen van meneer Nienhuis: ze mogen het pand naast Liv's Lekkernijen zes maanden lang gratis betrekken. Laurens kan er een restaurant openen, maar hij twijfelt nog. Hij wil niets liever dan op zijn eigen benen staan, maar via deze regeling wordt hij afhankelijk van meneer Nienhuis. Kate heeft ondertussen de overval op Liv's lekkernijen lichamelijk goed verwerkt, maar mentaal lijdt ze nog steeds onder wat er gebeurd is. Bovendien heeft ze nog meer zorgen aan haar hoofd, maar durft ze Laurens voorlopig niet in vertrouwen te nemen.

Net als de voorgaande delen is dit boek er een om duimen en vingers van af te likken. Het plot heeft Saskia M.N. Oudshoorn zorgvuldig uitgekiend: Eindeloos geluk begint met een superspannende introductie, die pas aan het einde van het boek zijn ontknoping kent en de lezer zo een heel verhaal lang in spanning houdt. De personages die in de vorige delen werden opgevoerd, blijven terugkomen en spelen nog steeds een rol van betekenis. Denk maar aan de lieve Sara, de kleine Davy en Flynn, de onzekere Charlie... Hierdoor passen enkele puzzelstukjes die eerder al werden gelegd steeds beter in elkaar en komen de karakters van de personages ook bij elk deel mooier uit de verf.

Interessant is dat Saskia M.N. Oudshoorn ervoor opteert om zowel haar mannelijk als vrouwelijk hoofdpersonage aan het woord te laten. Kate en Laurens beschrijven dus afwisselend hun visie op wat er zich afspeelt, wat toch wel een voordeel is om het verhaal en de gevoelswereld van beide personages beter te leren kennen. Aan emoties is er in ieder geval geen gebrek in dit boek: als lezer leef je zo intens mee met de personages dat het haast lijkt alsof het je eigen vrienden of familieleden zijn.

Verder komen in het verhaal verschillende actuele thema's aan bod, zoals alzheimer en huisjesmelkerij, wat eveneens een pro is. Het maakt van deze feelgoodroman een realistische feelgood, wat menig lezer toch wel zal appreciëren: niet alles is zomaar rozengeur en maneschijn, zelfs niet als je met de voor jou perfecte partner getrouwd bent en je een locatie voor een bedrijfspand in de schoot geworpen krijgt.

Het verhaal wordt zoals gebruikelijk geserveerd in de typische stijl van Saskia M.N. Oudshoorn: aangenaam leesbaar en overgoten met een humoristisch sausje.

Eindeloos geluk is een vlot geschreven en realistische feelgood die heel wat emoties losweekt bij de lezer. De personages uit de Geluk-serie nemen van bij het eerste deel een bijzondere plek in je hart in en ontpoppen zich steeds meer tot een warme gezellige bende met wie het altijd fijn is om even tijd te spenderen. Het is met spanning maar ook met een zekere tristesse uitkijken naar het afsluitende deel van de serie dat volledig in de kerstsfeer zal baden.

Geluk 4 - Eindeloos geluk - Geluk 4

1  2  3  4  5

Laurens en Kate zijn net getrouwd. Als huwelijkscadeau hebben ze iets heel bijzonders gekregen: zes maanden gratis huur van het pand naast Livs Lekkernijen. Laurens wil liever van niemand afhankelijk zijn en heeft er moeite mee het cadeau te accepteren, hoewel Kate niets liever wil dan dat hij het doet. Dat zorgt voor spanningen. Die worden alleen maar groter als Kate ontdekt dat Laurens nog contact heeft met zijn ex. Maar Kate heeft zelf een nog veel groter geheim…